Brösten
30.08.2023
Har indragningar eller vad det nu heter på mina bröst. Min min ena bruna del på brösten har blivit större, färgen har spridit sig utanför börstvårtan. Jag ser tydligt på mina bröst formen på mina bröstvårtor men på ovansidan av den har det blivit brunt och har haft det så ett tag nu, i typ en månad. Men skulle gärna vilja veta vad det är och om jag borde oroa mig. För den bröstvårtan är skrynklig ibland, mina bröstvårtor brukar vara svullna.
Sen har brösten också börjat klia men tror kliandet har med något annat att göra Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2023
Hej,
Alla bröst är olika, de är inte exakta kopior av varandra och de kan se väldigt olika ut på olika tjejer. De brösten man kanske oftast ser på bilder eller i filmer är sådana där man tydligt kan urskilja bröstvårtan från vårtgården och de är tydligt avgränsade från resten av huden på brösten. Men det innebär ju inte att alla kvinnorbröst skulle se ut så. På vissa bröst är bröstvårtan inte så tydligt upphöjd från vårtgården, och på andra är det vårtgården som inte är så tydligt avgränsad mot resten av huden. Du befinner dig också i en ålder då det är helt normalt att brösten förändras - och det sker inte nödvändigtvis i samma takt på båda två.
Det är svårt att veta exakt hur det ser ut och vad det är som har förändrats då jag inte vet hur de ser ut, men du kan alltid vända dig till en ungdomsmottagning eller till din skolsköterska om du har frågor. Hen har kanske lättare att svara på vad som är på gång, även om jag tror att det är helt normalt. Det att det kliar på brösten brukar också vara helt ofarligt då man är tonåring eftersom brösten växer och utvecklas.
Kram,
Tessi