Bröstet
03.11.2014
Hej jag är en tjej på tolv år som har en ganska kontig fråga.
Jag skulle gå in i duschen och skulle då ta av mig min topp då jag då råkade klämma till på bröstet och såg någon brun vätska. Jag klämde igen från båda sidorna för att se om det kom ut något och det gjorde det. Är det ovanligt. //
Orolig tjej Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2014
Hej,
Det finns lite olika orsaker till att det kan komma vätska ur brösten då man klämmerm på dem, och för det mesta beror det på någonting ofarligt, men det är ändå jätteviktigt att det blir undersökt så att man kan ta reda på varför det händer. Så jag tycker att du antingen skall tala med dina föräldrar eller med din skolsköterska så att de bokar en läkartid åt dig så du kan bli undersökt.
Jag vet att det kan kännas skrämmande att gå till läkaren för en sån sak, men det är viktigt att man kollar upp det för att vara säker på att allt är ok.
Många kramar!
Tessi