bruna flytnigar
30.11.2014
hej! Jag har ätit p-piller(yaz) i ungefär 1 1/2 månad och nu har jag fått bruna flytningar, det började för ca. 5 dagar sen och jag är lite orolig, jag undrar om jag skulle borda besöka min gynekolog eller om det går om? Jag har hört att man kan få bruna flytningar av p-piller men jag är ändå orolig! ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2014
Hej.
Du behöver nog inte bekymra dig. Det är inte ovanligt att mensen och flytningarna och allting förändras då man just har börjat äta p-piller. Jag tror att dessa bruna flytningar/ mellanblödningar kommer att gå över av sig själv.
Jag skulle föreslå att du följde med situationen i åtminstone 3 månader. I de allra flesta fall reder saker upp sig inom denna tid. Men om mellanblödningarna fortsätter ännu efter det så kan du ju kontakta preventivrådgivningen därifrån du fick pillren och diskutera saken med dem. Om man fortsätter ha mellanblödningar så kan det hända att pillren helt enkelt inte är riktigt rätt för en och då kan man behöva byta. Men det att du nu har bruna flytningar beror sannolikt inte på att någonting är "fel" utan helt enkelt att kroppen försöker vänja sig vid någonting nytt.
Kramar
Tessi