Bruna flytningar
01.01.2024
För ca 1 vecka sedan fingrade jag mig själv och blödde sedan efter det, jag sökte upp och jag såg att det är normalt. Men sen dess har jag haft bruna flyttningar och en gång var det som en ”snorgubbe” liknande grej i trosan. Är det här normalt? Buske

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2024
Hej,
Det låter helt normalt. Antagligen uppstod det en liten blödning i samband med att du fingrade dig själv och det var därför du fick bruna flytningar efteråt eftersom det tar lite tid för sprickorna att läka. Slidan har en god förmåga att hålla sig själv ren, så allting "onödigt" spolas ut tillsammans med flytningarna. Så då det uppstår sår eller sprickor i huden på insidan av slidan så bildas det ingen sårskorpa utan allt "gammalt" blod och orenheter kommer att rinna ut vartefter slidan producerar fukt. Med "snorgubbe" antar jag att du menar en klump av levrat blod (?). Det låter också helt normalt.
Tänk på att ha rena händer och att inte föra in någonting vasst i slidan som kan skada slemhinnorna. Och om du har möjlighet så kan du gärna använda glidmedel eftersom det gör allting lite roligare.
Kram,
Tessi