Bruna flytningar och har aldrig haft mens
23.02.2014
Innan så har jag haft vitt/genomskinlig flytningar men nu så är det brunt med bruna klumpar. Vad händer? Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej!
Vet du, det här låter faktiskt som din första mens! Jo, den första mensen kan mycket väl visa sig som just bruna flytningar med klumpar i. Det klumpade är koagulerat blod och bitar av slemhinnan som hållit fast mensblodet (det är lite som en badsvamp som för det mesta löses upp och rinner ut i blodet, men ibland visar det sig som klumpar i blodet). Det är inte alla gånger som första mensen blir klarröd, så där som man tycker att "ordentlig" mens ska vara, utan den kan alltså lika gärna vara brun och sparsam. Men det är också möjligt att din mens nu blivit rödare och rikligare sedan du skrev in till oss, att den alltså bara kom igång lite långsamt.
Oavsett så är det inget ovanligt med din fråga, utan nu är det bara att sätta en binda i trosan och gratta dig själv till första mensen :) Det kan hända att det tar några månader innan den kommer igång på allvar, så var inte orolig om den inte blir regelbunden på en gång.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena