Bruna "gelé-aktiga" flytningar istället för mens!
15.11.2014
Jag är en tjej på 20 vintrar. I snart tre månader har jag haft problem med flytningar fram och tillbaka. Det började med vanliga flygningar, genomskinliga. Det kom dock mer och mer.
Nu på det senaste har flygningarna ökat i mängd, färg och konsistens. Får genomskinliga flytningar med små bruna trådar i. (Kan inte förklara det bättre!) Ibland någon enstaka röd tråd. Flytningarna har blivit fastare, nästan som slime/gelé. Och sitter jag på toaletten kan jag "trycka" ut flytningar. Låter konstigt jag vet.
För några dagar sedan skulle jag haft min mens. Istället blev flytningarna bruna och tjocka/fasta/geléaktiga. Hade mensvärk, precis som vanligt. Trodde jag fick mens då det var lite rött på pappret när jag torkade mig. Men mensen har inte kommit. Får istället flytningar med blod i. Ibland även helt bruna. Som lagrat blod/flytningar. Det är inget som fastnar i trosan/trosskyddet. Det går att dra bort eftersom det är så fast.
Vet inte vad jag ska göra, eller hur jag ska förklara mitt problem. Är bara livrädd! Borde jag ringa och söka vård? Har aldrig haft sex eller liknande så könssjukdomar är väl att utesluta? Och gravid kan jag inte vara. Räddochorolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2014
Hej,
Livrädd behöver du knappast vara, så försök att andas lugnt.
Eftersom du inte har haft sex så kan vi ju direkt utesluta könssjukdomar. Ibland kan konstiga flytningar bero på någon infektion, och det är nästan det jag misstänker i ditt fall, alternativt kan det bero på att du har en liten hormonrubbning som gör att du får mellanblödningar (och därför får de brun-trådiga flytningarna).
Jag tycker att du skall kontakta din hälsocentral och boka en läkartid/tid till gynekolog för undersökning och provtagning. En läkare kan både undersöka att allting ser normalt ut, och samtidigt ta t.ex. papa-prov (cellprov) och bakterieodling som kan visa om det är någon infektion det är frågan om.
Alla rädslor känns alltid värre om man går länge och grubblar på dem ensam, så därför tycker jag att du helt enkelt skall ta mod till dig och boka en tid. Det kommer att kännas bättre då du har fått lugnande besked.
Kramar
Tessi