Cerazette
15.07.2014
Hej, jag började äta cerazette (minipiller) för ungefär 5 månader sedan och jag har haft brun/röda blödningar konstant varje dag. Tog tabletten första dagen på min mens och blödde 7 dagar istället för 5 som jag brukar blöda, sen blödde jag inte på kanske 1/2 veckor men sen så kom blödningarna. Det är absolut inte mycket men måste ibland ha tampong för att det inte ska hamna i trosorna och jag tycker också att det är jobbigt, är orolig hela tiden att jag ska få i trosorna m.m så min kille ska se. Han vet om att jag har blödningar men jag vill ändå inte att han ska se det.
Nu undrar jag om jag har oturen att få blöda hela tiden eller om jag ska stå ut lite till och se om det bättrar sig.
Har också läst att många får blödningar om de inte tar den exakta tiden och jag kanske har tagit lite för tidigt eller sent.
Men en till sak som oroar mig med dessa tabletter är att mitt humör har förändras väldigt mycket. Jag kan bli jätte ledsen och arg för ingenting. Och helt plötsligt kan jag börja gråta. Men då undrar jag om även detta kommer försvinna om blödningarna gör det?
Tack för svar
/ Emilia 19år. Emilia

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
16.07.2014
Hej Emilia!
Tyvärr låter det nog som att du är en av dem som får oregelbundna och oförutsägbara blödningar av Cerazette. Eftersom du redan ätit pillrena i över 5 månader ser det nog ut som att blödningarna inte kommer att sluta. Det brukar heta att man ska stå ut med biverkningarna i åtminstone 3 månader innan man överväger att byta sort eller preventivmetod.
Du säger att du inte tagit pillrena på den exakta tiden, vilket förstås kan vara en orsak till blödningarna. Därför tycker vi att du ska skärpa dig under en månad och försöka ta pillrena samma tid varje dag och se om blödningarna minskar. Om de inte gör det, tycker vi att du ska ta kontakt med preventivrådgivningen/den som skrev ut pillrena till dig och diskutera om att byta sort eller prova på en annan preventivmetod.
I bipackssedeln för Cerazette står det att humörsvängningarna är en allmän biverkning av Cerazette. Så vi tror inte att de kommer att försvinna även om blödningarna skulle göra det. Oftast märker man nog om preventivmedlet i fråga passar en under de 3 första månaderna. Andra vanliga biverkningar av minipiller är:
- huden kan bli fetare och man kan få mera finnar eller acne
- humörsvängningar
- man kan bli lite nedstämd
- minskad sexlust
- ökad aptit
- huvudvärk
- illamående.
Men olika tjejer reagerar väldigt olika på minipiller och också på olika sorter. Men det är ju inte meningen att preventivmedlet skall göra livet svårare - tvärtom. Därför tycker vi att du bra kan överväga att byta sort/metod.
Sköt om dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna