Dålig mage och P-piller
11.10.2014
Hej.
Jag har under de senaste dagarna gått fram och tillbaka med att vara lös, för hård eller normal i magen. Jag tar Cilest 28 och rädd för att det kan ha påverkat min risk för graviditet. Är detta tillfället?
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.10.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga.
www.laakeinfo.fi säger följande om läkemedlets verkningar vid kräkning eller svår diarré:
”Vid kräkning inom 3 timmar efter tablettintag, eller om kraftig diarré pågår under längre tid än 24 timmar, kan skyddet mot graviditet vara sämre, och du bör samtidigt använda ett annat, icke-hormonellt skyddsmedel (t ex kondom) under en vecka sedan du blivit frisk. Om kräkning eller diarré fortsätter skall läkare/sjukvårdspersonal konsulteras.”
Om du har laktosintolerans så innehåller Cliest laktos, vilket kan vara orsaken till orolig mage.
Orsaker kan vara många. Du bör nog kontakta sakkunnigt hjälp för att fastställa vad problemet med din mage är. Alla p-piller är inte lämpliga för alla och man hamnar att byta sort. Du kan kontakta din egen hälsovårdcentral eller eventuellt skolhälsovårdaren.
Ha en trevlig höst!
Tiina Palonen/ungdomsinforamtör/ www.reimari.info