Det svider och kliar
11.10.2014
Hej jag använde lactal för någon vecka sen och efter det började det klia i slidan.
Mellan slidan och analöppningen så svider det, det kommer också blod på pappret när jag torkar mig. Jag tror jag har fått nåt sår där som ser ut som ett brännsår ungefär.
Vad kan detta vara?
Kan det vara någon bieffekt av lactal?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2014
Hej.
Det är svårt att säga vad "brännsåret" beror på. Det kan förstås vara nån sorts allergisk reaktion på Lactal, men kanske mer sannolikt är att det beror på någonting annat.
Min första tanke är förstås varför du behandlade dig med Lactal till att börja med? Om det var så att du hade symtom från underlivet (flytningar, sveda osv.) så kan det ju hända att symtomen helt enkelt inte berodde på att pH-balansen i underlivet är fel, utan på någonting annat (svampinfention eller någon könssjukdom?). Lactal kan ju användas om man behandlar symtom som beror just på störd pH-balans i slidan, men Lactal hjälper inte nödvändigtvis mot symtom som beror på någonting annat. Och det att du nu blöder från huden mellan slidan och anus låter inte alls bra. Det är ju ett ganska krångligt ställe att ha ett sår på och behöver nog kollas upp.
Så det jag nu tycker att du skall göra är att kontakta en ungdomsmottagning där de kan lägga remiss till prover åt dig. Med ett enkelt test från slidan kan de ta reda på om det är svampinfektion eller någon annan "harmlös" infektion. (med harmlös menar jag infektioner som inte är farliga, men som nog kan behöva behandlas ändå) Och om du vet att du haft oskyddat sex och att det finns risk att det skulle kunna vara någon könssjukdom så kan de lägga remisser för det också.
Hur som helst är det nog bäst att du kollar upp saken. Många kramar till dig.
Tessi