Dizminelle bieffekt?
12.10.2023
Hej! Jag började med p-piller (dizminelle) för en vecka sedan. Jag har använt de tidigare i cirka ett halvår men tog en paus för blev rädd jag hade migrän med aura med det hade jag inte för visste bar inte riktigt vad det var så det var. Då fick jag flera gånger irriterat underliv som kunde klia, vara rött och göra ont samt tjock flytning och jag tänkte att det kanske var en jästinfektion men det gick om efter lite tid.
Nu då jag igen börjat med dizminelle för en vecka sedan så har mitt undeliv nästan direkt blivit irriterat och rött och det kan klia eller nästan svida av irritration och mycket flytningar men de luktar inte. Jag har läst på en del och förstått att det kan bero på obalans i hormonerna då jag just börjat med piller eller att ph-värdet är rubbat, men att det borde gå om efter lite tid. Jag har också märkt att det blödde lite från utsidan men tror det bara var ett litet skärsår eller liknande men pågrund av det så svider det då jag kissar. Jag är mycket osäker på vad jag ska göra och vill helst inte berätta för någon just nu. Jag har en pojkvän och vi är sexuellt aktiva men ingen av oss har varit med någon annan innan eller haft någon könsjukdom och vi har inte haft sex på över 2 veckor nu. Vad är det som är fel och vad kan jag göra för att underlätta och så det går om? osäker

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2023
Hej,
Det som är vanligt då man börjar med ett hormonellt preventivmedel är att man då inte använder kondom, och att killen då får utlösning inuti slidan istället för inuti kondomen. Sädesvätskans pH-värde är basiskt medan slidans pH-värde är surt, så då uppstår det lätt obalans i slidans pH-värde vilket kan leda till de besvär som du beskriver. Så det första du kan tänka på är om ni har haft sex så att din kille har kommit inuti dig? Den långsiktiga lösningen på det är antingen att han inte kommer inuti dig eller/och att du kommer ihåg att tvätta dig före och efter sex.
Du skriver att det nu svider, kliar och att du har ökade flytningar. Om flytningarna är vitaktiga och gryniga så misstänker jag att det är en svampinfektion. Svampinfektioner kan behandlas med en salva eller vagitorier som du kan köpa på apoteket (t.ex. Canesten salva eller Canesten Kombi som är både salva och vagitorier). Det finns också tabletter som man kan ta via munnen men då skulle det vara bra om du först kontaktade preventivrådgivningen och diskuterade saken med dem så att du säkert behandlar rätt sak.
P-piller kan också göra att slemhinnorna i underlivet blir torrare och känsligare, så därför är det bra om ni använder glidmedel då ni har sex,. Det finns också en salva som heter Vagisan som man kan använda vid torrhet och vid behov i samband med sex för att vara snäll med sina slemhinnor.
Kroppen brukar med tiden vänja sig vid partnerns sädesvätska så att de inte reagerar lika starkt på den, men det finns alltid anledning att t.ex. tvätta sig efter sex just för att undvika problem med klåda och irritation. Du kan alltid kontakta sin preventivrådgivning och be om råd om det är någonting du funderar över. Eller skicka in till oss pånytt, det är därför vi finns :)
Kram,
Tessi