Får ingen orgasm
23.12.2014
Hej!
När jag onanerar själv (har ingen partner nu) så får jag inte orgasm. Jag känner bara en skön känsla men kommer inte, som man brukar säga.
Det här stressar mig lite för jag vill också ha skönt och sen den dagen när jag har sex med en kille och han vill tillfredsställa mig så vore det inte så roligt om jag inte skulle komma..
Hur gör man då om man inte kan få det på egen hand och sedan har en partner och man har sex nångång i framtiden?
Har ni tips eller råd för hur jag ska göra?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2014
Hejsan!
Det finns inget riktigt och rätt sätt för att få orgasm, alla är så individuella. De flesta behöver någonsorts beröring för att kunna få orgasm och när det gäller tjejer är klitoris den som ofta gäller. Det hur lätt eller svårt det är att få orgasm skiljer sig också mellan personer. man brukar oftast lära sig bara genom att öva. Du säger att du får en skön känsla då du onanerar, så kan ju hända att det börjar kännas superskönt sen då du hittar en partner, en rätt person -någon som du är riktigt kär i och kan lita på till 100 %. Bl.a. realtionen till den andra människan har stor betydelse för hur avslappnad man kan bli. Om man bara tänker på att man ska få orgasm kan det störa så att man inte får det. Det är viktigt att vara riktigt avspänd så att man kan njuta för fullt. Man har större chans att få orgasm då man försöker att inte tänka på det -lättare sagt än gjort, men så är det. Sex kan vara skönt fast man inte får orgasm och de som har sex får inte orgasm varje gång -orgasmen är inte heller lika "djup" varje gång man får en. Ibland kan det vara så där och ibland riktigt enorm.
Du ska inte vara orolig ännu för kan ju hända att det är bara den rätta som fattas och hen lönar det sig att vänta på. Det är ju lite annat att beröra sig själv än då partnern gör det. En del kan tycka det går lika bra då man berör sig själv, men andra kanske behöver den andra för att bli riktigt upphetsad. Då du hittar "den" killen, lär känna varandra bra först så ni vet vad ni båda tycker om och kan vara trygga med varandra. Då blir ni avslappnade och sexet funkar bättre. Gör sedan sådana saker åt varandra som ni båda tycker är sköna. Prova på olika ställningar så ni vet vilken funkar bäst. Inte enligt någon bok utan enligt känsla. Då brukar njutningen komma av sig själv. Hoppas att detta svar lättade stressen lite åtmonstone!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny