Får jag int använda??
02.12.2013
Nåmen tjaba decibel! Houppas ni väjt åv att ni je jättebraa å te stourhjälp :D
jag ha haft mens i ca. 1 år å 3 månar. Ejn gang så kyöpt jaag tamponger men, tå sidan tå jag sku skåå i lådon tär vi har bindor så va tampongren bort!! Vill itt mammona att ejns flicko ska va "fri" å må bra å itt behöv använd naa prassloga bindour?? jag blejv liti suor menn, itt våg jag jo kyöp nya tamponger om jag itt får använd!
Moikken mou
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.12.2013
Hej!
Vad roligt att höra att du tycker om Decibel - vi blir alltid lika glada då vi hör att ni är glada och nöjda med oss! :)
Nå hördu, vi tycker åtminstone att du har all rätt i världen att använda tamponger istället för bindor. Alla vet vi ju att det inte alltid är det trevligaste med, som du säger, en prasslande binda i byxan. Kanske det finns nån annan orsak till att din mamma tagit bort tampongerna därifrån, du har ingen syster eller så som kan tänkas ha tagit dem? Du kan ju alltid fråga din mamma direkt vad som hänt med dem. Men fortsätt du bara att köpa tamponger, om det känns så, kan du ju alltid ha dem i ditt rum istället. Men varför inte prata med din mamma direkt och fråga henne varför och om hon tagit bort dem. Förklara för henne att det är så mycket bekvämare för dig med tamponger istället, och varför inte till och med be henne köpa hem, om ni har bindor och tamponger på samma plats. Ofta brukar det kännas mycket lättare sen då man en gång har tagit upp ämnet till diskussion, än att gå som katt kring het gröt och inte riktigt veta vad den andra tänker. Hon är ju din mamma och har också haft mens många, många år, så hon vet vad det handlar om.
Lycka till!
Ungdomsinformatörerna Lina och Liselott