Fel på brösten?
15.10.2023
Jag är väldigt orolig för bröstcancer och kollar brösten väldigt ofta. Har märkt nu att i flera år har det varit tjocka knölar längst in på brösten och på överdelen av brösten. En av knölarna kändes lite större på ena brösten (kan vara att jag är paranoid) och det ena hänger lite mer. Har även haft problem med klåda den senaste tiden och att mina bröst är rödaktiga i huden. Den röda färgen är som ett nät. Har även ont i ena bröstet ibland (inte så ofta).
Är det något jag borde oroa mig för och kolla upp? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2023
Hej,
Bara på basen av det du skriver så låter allting helt normalt. Brösten är i princip fulla av knölar eftersom de till stor del består av mjölkkörtlar som känns knöliga. Det är också helt vanligt att brösten är ömma, dels då kroppen ännu utvecklas men också som en helt normal del av menstruationscykeln. Det är väldigt vanligt att det ena bröstet är större än det andra, och så är det för de allra flesta.
Klådan du beskriver kan vara helt normal. Ibland beror den på att brösten växer och att huden därför kliar. Fundera över om det är ett specifikt ställe på brösten som kliar eller om det känns likadant överallt.
Det är ytterst sällan man skulle upptäcka t.ex. bröstcancer hos en person i din ålder men jag tycker att det är jättebra att du undersöker dina bröst. Att man känner sina egna bröst innebär att man har så mycket lättare att upptäcka om det plötsligt skulle finnas en ny knöl någonstans som inte har funnits tidigare. Tänk på att undersöka brösten efter mensen, eftersom de då är som minst svullna. Det är helt normalt att vissa knölar känns större efter ägglossningen och strax innan mensen, och att de sedan minskar igen - men om du vill vara helt säker på att det inte finns någonting att oroa dig över eller om du hittar någonting som du vill kolla upp så skall du inte tveka att kontakta preventivrådgivningen på din hemort och boka en tid till gynekolog. Hen kommer då att undersöka dina bröst och om det skulle behövas så skrivs en remiss till mammografi.
Med andra ord så tror jag inte att du behöver oroa dig, men om du själv vet om att det går åt mycket tid eller energi till att tänka på detta så är det kanske bättre att du kollar upp dem bara för att själv skall få sinnesro. Och du känner dina bröst bäst, så bara du vet vad dom känns normalt och vad som inte är det.
Kram,
Tessi