Finnar elär utslag på stjärten
16.01.2024
Hej! Jag har under den senaste veckan haft en finn-liknande utslag på stjärten och idag såg jag att det kommit en till röd prick. Det känns lite mer som ett sår än en finne efter son den svider lite son ett sår kan göra, men på damma gång påminner det om en finne. Vad skulle det kunna vara för nåt?
Är relativt torr på huden annars, men har aldrig tidigare haft problem med akne eller finnar. Har rätt så nyligen bytt till hormonsprial så det kan ju komma att ändra. Malin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2024
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att svara på vad det är utan att se dem, och även om man ser utslagen så är det inte alltid lätt att veta vad som är vad. Men finnar kan uppkomma egentligen var som helst på kroppen, och det är inte ovanligt att finnar kan dyka upp på skinkorna som en följd av hormonella omställningar. Andra saker som också kan göra att finnar lättare uppstår på rumpan är om man använder trosor av syntetmaterial, t.ex. spetstrosor eller trosor av lycra, eftersom de inte andas lika bra som trosor av bomull.
I vissa fall kan man också få herpesblåsor på skinkorna, och trots att man skulle tycka att det skulle vara lätt att se skillnad så är det inte alltid det. Finnar brukar oftast läka eller försvinna snabbare än herpesblåsor, men ibland kan också "vanliga finnar" orsaka sår och då kan de se rätt lika ut. Mitt förslag är därför att du försöker följa med ett tag och undviker att använda underkläder av syntetmaterial. Om utslagen blir värre eller de känns smärtsamma så föreslår jag att du skulle gå och visa upp dem för en sjukskötare eller hälsovårdare som kan ta ställning till vad de är.
Kram,
Tessi