"finne" i underlivet, vad göra?
25.01.2015
Hej!
Jag har haft en mycket konstig och negativ vana, jag drar nämligen
bort mitt könshår. Det låter verkligen jättekonstigt, jag vet, men jag har inte gjort det på ett tag.
Jag onanerar mycket och upptäckte en "knöl" i slidan som ser ut som en finne. Jag vet inte var den kommer ifrån, men jag misstänker att hårsäcken är irriterad eller liknande. Vad kan jag göra åt saken? Vill helst inte ta tag i saken med mina föräldrar, jag känner mig inte alls bekväm med dom i det här ämnet.
Tack på förhand! Tjej 13 år

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hej tjej 13 år!
Könshåret har till uppgift att skydda slidan så att inte onödig smuts kommer dit. Tråkigt att du inte vill ha det där som skydd. Vet du själv varför du inte vill ha det där? Ett kvinnligt underliv utan könshår är mera flickaktigt medan ett kvinnligt kön med könshår är i mitt tycke mer kvinnligt och normalt.
Egentligen har du ju inte könshår inne i slidan, men på yttre blygdläpparna. Jag får inte riktigt klart för mej var du hittat din "finne". Ifall den är där var könshåret växer kan det nog vara en inflammerad hårsäckskörtel. Det är helt normalt att de kan bli inflammerade. Det kan de även bli i ex hårbottnen på huvudet. Där hårstrået växer är det en öppning i huden där via det kan komma in orenheter och en inflammation uppstår. Om mitten blir vit av var lik en finne, kan du med rena fingrar klämma lite och tömma hårsäckskörteln. Putsa efteråt med sårputsmedel ex Septidin i några dagar.
Med vänlig hälsning,    Annika        barnmorska - hälsovårdare