finne på blygläpparna?
29.09.2014
Hej!
Har haft ett tag nu en "prick" på blygläpparna (på utsidan). Den är int så liten men gjorde int ont heller.
Förra natten så rörde jag den i misstag med handen (int alls hårt), det gjorde jätte ont.
Just när jag kom ur duschen tänkte jag kolla, nu käns den lite avlång, syns inte lika bra men gör lite ont när man rör den.
Tyckte det kom lite vätska (liknande som kommer ur finnar) ur den när jag tryckte lite, men int sen mera.
Är orolig över detta :(
Läste på nätet att det kan vara könssjukdom (kondylom, herpes) eller också finnar.
Men har inte haft sex (både jag och min pojkvän är oskuld).
Kan heller inte vara munherpes, pojkvännen har inte slickat, bara fingrat, on han borde inte ha munherpes vad jag vet.
Svara gärna så fort som möjligt, är orolig :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2014
Hej.
Vet du, jag tror att det är antingen en alldeles vanlig finne eller, kanske mer sannolikt en inflammerad hårsäck eller talgkörtel  som du beskriver. Speciellt med tanke på att "innehållet" såg ut som det gör i finnar. De kan vara jättesjuka och bli svullna och irriterade, men oftast försvinner de ganska snabbt efter att de har blivit tömda, precis som finnar brukar. Försök att hålla stället rent och torrt och följ med några dagar och se.
Jag tror inte, på basen av det du skriver, att det är någon könssjukdom eftersom ni båda två är oskulder. Så mitt råd är att andas ut och följa med situationen ett tag. Om svullnaden eller smärtan skulle bli värre kan du överväga att boka en läkartid eller tala med din skolhälsovårdare men jag tror att problemet kommer att lösa sig själv.
Kram
Tessi