Fistning
14.06.2023
Hejsan min flickvän tycker om fistning så vi har börjat mer å mer med de själv blir jag också kåt av de men är det farligt använder nog mycket glidmedel M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2023
Hej,
Precis som med det mesta andra då det gäller sex så är svaret att om man gör det rätt så är det inte farligt. Då det kommer till fisting (d.v.s. att för in handen i slidan eller analen) så är det viktigt att man har bra kommunikation, att man använder glidmedel och att det görs försiktigt och med tålamod - i all synnerhet i det skedet då man för in handen.
För det första. Se till att händerna är rena och att naglarna är klippta. Då minskar man risken för irritation och infektioner. För det andra: glidmedel. T.ex. ett silikonbaserat glidmedel kan fundera bra eftersom de behåller "glidigheten" längre än t.ex. vattenbaserade glidmedel.
Slidan är som bekant väldigt elastisk så den kan ge efter ganska mycket, men det är viktigt att man tänker på att det inte går att köra in hela handen på en gång utan att man förbereder. I porrfilmer visas ganska sällan förberedelserna vilket kan få människor att tro att det är bara att köra in handen hur som helst. Men det stämmer alltså inte. Då tjejen blir upphetsad och är avslappnad så vidgas slidan lättare, men det är ändå viktigt att man börjar bara med några fingrar och öppnar upp långsamt. Kommunikationen är jätteviktig. Det betyder inte att ni behöver tala er igenom hela sessionen utan det betyder att du hela tiden måste vara uppmärksam på henne och kunna läsa av t.ex. hennes ansiktsuttryck, andhämtning o.s.v. Om det gör ont så skall ni pausa eller backa och sedan försiktigt börja om.
Man behöver inte heller tänka på det som ett självändamål att få in hela handen, för det behövs ofta en längre tid av förberedelse innan man kommer så långt. Så tänk på att ni njuter hela vägen utan att ha något annat mål. Börja alltså med bara några fingrar och öka efterhand då det känns rätt. Speciellt i det skedet då du skall föra in knogen så är det viktigt att du försöker göra handen så smal som möjligt för att det inte skall orsaka smärta, samma sak gäller då du skall ta ut handen. Hur du sedan rör handen/fingrarna då du är inne i henne är en smaksak och där vet hon bäst vad som känns bra så ni får testa er fram.
Både då du för in handen och då du tar ut den skall det göras med försiktighet. Det är kanske mest i de fall där man är oförsiktig som det medför risker, att man orsakar smärta eller skador. "Rätt" utfört finns det alltså ingen anledning att tro att slidan skulle tänjas ut permanent, men knipövningar är en bra träningsmetod för alla oavsett eftersom det ger starkare muskler i underlivet, ger starkare orgasmer och förebygger t.ex. urininkontinens.
Rätt och slätt alltså - om det är någonting som ni båda njuter av så är det bara att fortsätta. Försiktighet - tålamod och kommunikation är viktigt, likaså glidmedel. Och mellan era sessioner så är det bra att träna musklerna i bäckenbottnet genom knipövningar.
Kram,
Tessi