Flytningar
15.11.2023
Hej!
Jag är en tjej på 13 år som inte fått min mens än. Jag har inget problem med att jag inte fått min mens men jag får extrema flytningar hela tiden. Jag får det flera gånger per dag och det kommer jättemycket då jag får det. Det känns jättejobbigt och ibland pinsamt för ibland får man det och det känns som om andra ska se det. Är det normalt? Finns det något man kan göra för att man ska sluta tänka så? Har ni några tips eller förslag?
Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2023
Hej,
Det kan variera mycket från en person till en annan hur rikliga flytningar man har, vissa märker bara av det som små fläckar i trosorna medan andra kan märka uppleva att det är obehagligt då det känns som att trosorna blir våta av det. Flytningar brukar i normala fall inte lukta speciellt mycket, men de är inte heller helt doftfria eftersom ALLA tjejers flytningar har sin alldeles egna doft. Men om man märker att flytningarna börjar lukta illa eller att färgen/konsistensen ändrar så kan man misstänka att det kan vara frågan om en infektion eller en obalans i bakteriefloran.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att någon annan skulle se det eller märka det trots att det skulle vara så att det känns vått. Tänk på det såhär: Du är definitivt inte den enda som upplever kraftiga flytningar - men har du nån gång märkt att någon annan skulle ha det? Antagligen inte, och det beroro ju på att man ytterst sällan skulle titta så noga på någons underliv och att det trots allt inte syns utanpå kläderna att man har flytningar.
Kom ihåg att alltid tvätta dig bara med vatten - inte med tvål i underlivet, och använd gärna trosor som inte sitter så tätt mot slidöppningen (undvik att använda strings). Det kan också vara bra att sova utan trosor så att underlivet får andas och vila sig.
Bra att du frågar då det är någonting du funderar över.
Kram,
Tessi