Flytningar
02.09.2014
Hej Decibel!
Jag har haft flytningar i typ 2 år nu, och MYCKET. Så pass att jag inte kan gå utan trosskydd när jag ska ut någonstans. Jag har kollat runt lite på era svar till andra tjejer och kan själv säga att det inte är en infektion eller liknande, och såg också att man inte borde ha trosskydd på sig hela tiden. Men, när jag har trosskydd känns det som jag har väldigt riklig mens, det är så ÄCKLIGT och det är kladdigt och även själva trosan under skyddet blir helt blöt, så pass mycket är det. Det kommer och går lite som det vill, vissa veckor är det mer än andra. Luktar även, inte surt eller dåligt men det luktas ändå. Så jävla jobbigt när jag är hos vänner och sover över, att jag hela tiden springer på toa för att byta trosskydd. Kan också tillägga, om det nu gör någon skillnad, att jag har väldigt oregelbunden mens och har haft det i snart 3 år. Sist jag hade var i Januari.. Har väldigt riklig mens också när det väl kommer, och det är också riktigt jobbigt. Får byta binda minst 2 gånger om dagen.. Gah!!!
Så, vad gör jag? Blir så obekväm när det är helt kladdigt och jag nojjar hela tiden över att min mens kommit, så kollar mig i spegeln heeela tiden. tack! ..

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi svarar
04.09.2014
Hej.
Det förekommer säkert stora skillnader i hur mycket flytningar olika tjejer har, vissa har mer och andra har mindre, och så varierar det naturligtvis beroende på var i menstruationscykeln man befinner sig. Lite flytningar är det normalt att man har hela tiden. Men på det du skrivit verkar det som om du har väldigt rikliga flytningar hela tiden, om du väldigt ofta måste springa och byta trosskydd?
Jag tycker att du skall kontakta en läkare som kan göra en gynekologisk undersökning på dig för att kontrollera att allting ser ut som det skall, och testa dig för infektioner i slidan. Det kan hända att det är helt normala flytningar du har, och att du bara råkar höra till dem som har rikligare än andra, men jag tycker ändå att det är värt att kolla upp - speciellt eftersom det besvärar dig så mycket.
Det kan också hända att det faktum att du alltid använder trosskydd irriterar slemhinnorna i ditt underliv lite och att du därför får mer flytningar än du skulle ha annars. Alla trosskydd består ju till en del av plast, som gör att huden inte kan andas utan det blir lite mer instängt än normalt, och då ökar också risken för irritation. Om man besväras av väldigt rikliga flytningar kan det även vara bra att bara använda trosor av bomull (d.v.s. inte av lycra eller andra syntetiska material eftersom de inte andas) och naturligtvis att bara tvätta sig i underlivet en gång per dag, och bara med vatten - inte med tvål.
En läkare kan på samma gång ta ställning till om du borde få någon medicinering som skulle göra din mens mer regelbunden - eller om ni bara skall vänta och se om den blir mer regelbunden då du blir äldre. Eftersom flytningarna verkar vara ett problem som hela tiden gör dig osäker så tycker jag att det skulle vara bättre att du kollade upp saken en gång för alla, så kan du förhoppningsvis slappna av efter det och vid behov få den hjälp du behöver.
Vänliga hälsningar
Tessi