Flytningar
28.09.2014
Hej decibel!
Jag har länge haft flytningar, många månader innan jag fick mens vilket blir snart 2-3 år sedan. Jag har flytningar än idag och jag börjar bli så himla störd på det. Vet inte vad jag ska göra. Ibland är det vita eller genomskinliga geleklumpar. Ibland är det riktigt bruna trådar och klumpar, det är så äcklgit, och det luktar jätteilla. Jag går runt med troskydd hela tiden, och gjort det ända sen jag fick flytningarna. Ibland är det bättre ibland sämre, de senaste dagarna har jag t.o.m känt av när flytningarna kom på trosskyddet, ungefär som det känns när man har mens. Och jag blev tvungen att byta trosskydd 3 gånger igår för då hade jag bruna trådar, vätska och klumpar. Idag är det däremot ljusa klumpar igen. Det är så himla äckligt , jag står inte heller ut med det längre! Vill bara tillägga att jag aldrig har haft samlag, och inte onanerat på jääättelänge. Det värsta är att jag har nyss fått en pojkvän och det gör det bara värre att jag har flytningar, jag vill slippa det nu! Men jag kommer aldrig berätta detta för någon, kan det vara svamp? vi har salva här hemma mot svamp i underlivet men jag har inte vågat använda om jag inte vet säkert att det är svamp. Vad ska jag göra, hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2014
Hej.
Det låter på din beskrivning som om du har en infektion i underlivet. Flytningar kan variera väldigt mycket till utseende och konsistens, men en grundregel är att de inte skall lukta illa. Om de luktar illa så är det oftast tecken på en infektion av något slag. Men för att vi skall kunna veta vad det är för infektion så är det viktigt att du antingen talar med din skolhälsovårdare eller med någon på hvc så att de får lägga en remiss för provtagning.
Du skriver att du aldrig kommer att berätta det för någon, och jag förstår att det känns pinsamt att tala om. Men det är viktigt att det blir utrett vad flytningarna beror på för att du skall få rätt behandling. Och kom ihåg att ALLA människor har underliv, och vem som helst kan få en infektion - det betyder inte att du har gjort någonting fel eller att det är någonting du behöver skämmas över.
Infektioner i underlivet är oftast lätta att bli av med, men som sagt kräver det att man tar reda på vad det är för infektion. Så ta mod till dig och gå till din skolhälsovårdare så hjälper hon dig vidare. Det ordnar sig - du måste bara ta tag i saken.
Kramar
Tessi