Flytningarr
03.02.2015
Hej!
Jag har haft udda flytningar i flera år, nu har jag äntligen vågat ta lite tag i det och gick till hälsovårdaren i skolan och frågade vad jag skulle göra.
Det blev till att jag köpte Vagi-C och använde det, men det hjälpte inte. Och då sa hon att jag skulle prova receptfria vagitorier mot svampinfektion efteråt, (har inte köpt och använt det ännu)men det känns inte som om jag har svamp.
Det kliar bara ibland, men flytningarna har ändrats, innan jag provade vagi-c var dom oftast gula och ganska tjocka.. nu är dom helt vattniga med vitt slem.
Men om ni också tycker jag borde använda vagitorier mot svampinfektion, så går det lika bra med salva? För vi har redan Canesten Kräm här hemma, är det till för underlivet? Exakt hur ska man använda det?<---(behöver svar på det endast om jag ska använda det)
Jag har haft samlag ganska många gånger med kondom, när jag hade mens gjorde vi det utan skydd (vilket jag kanske inte borde ha gjort om jag har en könssjukdom), men iallafall så sen en månad efter det fick jag min mens, så jag antog att jag inte var gravid då. Huhh
Men jag har dedär flytningarna och känns som en mild mensvärk nere i magen hela tiden. Vad kan det bero på? Ibland kniper det till riktigt ordentligt också.
Håller på bli galen, direkt jag skrattar eller något liknande känner jag av att en stor sjö kommer i mina trosor av dendär jäävla flytningen, går med papper i trosorna hela tiden för att jag tror det är bättre än med trosskydd, eftersom underlivet måste få "andas" också.
Jag är den typ av person som hatar att kolla upp saker och ting, vill bara ha svar och vara så anonym som möjligt.
Lång fråga men tackar så mycket för svar!
Kram<3

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.02.2015
Hej! Jag tycker inte riktigt om att du känner av att du har lite molnande värk nertill i magen. Kanske skulle det vara läge att göra ett läkarbesök? Men behöver också nämna att båda vitaktiga o gulaktiga flytningar låter helt normalt, de kan variera lite i utseende var du är i menstruationscykeln. Nämn om de här magsymtomen samt att du har ett behov av ett hormonellt preventivmedel.
I samband med läkarbesöket kan man testa så att ingen av er bär på en könssjukdom eller att du har en vaginit eller liknande (ex. svampinfektion). Eftersom du redan har provat på Vagi-C och inte effekt nåddes skulle jag nog rekommendera att du inte provar Canesten utan att man verkligen reder ut vad du har.
Papper i trosorna tillåter nog mer eller mindre lika bra/dåligt underlivet att få luft som trosskydd i mina öron...
Vet skolhälsovårdaren om att du är sexuellt aktiv? Hon kan säkert ordna om ett läkarbesök åt dej.
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika        hälsovårdare - barnmorska