Fontänorgasm?
01.06.2014
Hejsan! Jag undrar om man kan få en fontänorgasm när man onananerar i duschen? Alltså duschstrålen mot klitoris. Ganska kort fråga men jag gissar/hoppas att ni förstår vad jag menar :)
En annan fråga: Hur kan man variera på känslan när man onanerar i duschen. Alltså duschstråle mot klitoris där också. Skulle verkligen vilja förändra på känslan. Men hålla mig till samma onananerings teknik.
Tacksam för svar! :) Undrande...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.06.2014
Hej!
Bra att du frågar om sådana här grejer! Mera bara ifall du har annat du funderar på också!
Tyvärr är inte fontänorgasm något varendaste tjej kan få, utan bara vissa. Vissa har biologisk förutsättning för det, andra inte. Man kan inte veta om man hör till dem som kan få en fontänorgasm (kallas också sprutorgasm eller kvinlig ejakulation) om man inte fått en fontänorgasm. Dessutom finns det lite olika grad på hur mycket det sprutar. För det är alltså det som är skillnaden från en "vanlig" orgasm och en fontänorgasm. Under fontänorgasmen så tyngs det vätska ur vissa körtlar inuti slidan. Alla har nog de körtlarna, men vissa har mera vätska i dem och vissa kanske har sådana muskelsammandragningar under orgasmen att vätskan trycks ur de här körtlarna. Bland annat här i en artikel av vår "guru", sexualrådgivaren Katerina Janouch, kan du läsa mera om fontänorgasmer. Där står det tex att fontänorgasmer (om man alltså kan få sådana) verkar komma lättare när man stimulerar G-punkten, som sitter en bit in i slidan på "framväggen" - så att få det i duschen när man stimulerar bara klitoris är kanske svårt då. Fast å andra sidan kanske man inte märker att man sprutar/rinner ut vätska om man ändå är i duschen ;)
Att behålla samma onaneringsteknik men förändra orgasm-känslan är lite knepigt, lite motsägelsefullt. Det brukar nog vara så att samma teknik ger ungefär samma resultat. Fast ingen orgasm är kanske den andra exakt lik och det brukar variera lite från gång till gång, så. Om man däremot prövar nya metoder, nya tekniker, kanske något "redskap", så kan också orgasm-känslan variera. Plus att övning faktiskt ger färdighet också inom onanin, så det är vanligt att orgasmerna blir starkare och längre med åldern och erfarenheten. Att pröva sig fram ger ofta fler nya aha-upplevelser om hur den egna kroppen funkar. Och så är det nog väldigt bra att inte begränsa sig själv till en och samma teknik hela tiden. Kör man bara med samma metod varenda gång (för att man vet att den funkar) så kanske man har svårare att få orgasm med andra tekniker. Vilket inte är så bra sedan den vackra dag man ska ha sex med en annan människa. Även självsex kan vara en upptäcktsfärd och ett privat äventyr - och vilken tur att man har ett långt liv på sig att upptäcka och uppleva saker och ting :) Alla är vi nybörjare i början, även när det gäller sex.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivarnas tidigare svar på liknande frågor)