Funderar
26.12.2014
hej decibel.
För någon vecka sen kliade det väldigt mycket vid slidöppningen och egentligen överallt runt omkring.
Jag hade så i nästan en vecka.(tror jag)
Jag hade ingen aning varför det kliade och sved men det var väldigt jobbigt i början av dagarna och att t.ex. cykla var inte direkt bekvämt. Sen småningom kände jag inte mer och efter någon dag fick jag mens. Jag fick mens en torsdag på morgonen och den sluta kanske på tisdagen veckan efter men både onsdag och torsdag kom det bruna 'flytningar' ?
Fredagen (veckan efter den dag jag fick mens) så pullade jag men det kändes inte som förut och i början kliade det lite. när jag sen gick på wc upptäckte jag att det kommit lite blod och direkt droppade en liten bloddroppe ner. (inte en "mensliknande" droppe utan en väldigt ljus och inte så tjock.)
Vad beror allt detta på?
.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2014
Hej, nu har vår hälsovårdare semester, hon kommer 5.1.
Det låter lite som att du kanske har eventuellt fått svamp i underlivet. Eller så kan det vara lite torrt också. Du skriver inte om är oskuld eller om du haft sex med någon. (Det kan räcka med munsex också.) Det finns många receptfria svampmediciner på Apoteket. Farmaceuterna kan råda dig vilken som skulle passa bäst om du förklarar dina symtom. Det finns både salvor för de yttre genitalierna och vagitorer för invärtes behandling sen finns det också en tablett som man tar via munnen, den heter Diflucan.
Bruna flytningarna var nog bara rester av mensen, det komså lite att det inte var rött utan brunt. När du pullade kanske du tog i så att det började blöda lite igen, men det är inget farligt. Eller så kanske det kom nån liten rispa eller sår som det kom lite blod ifrån, inget farligt det heller.
Om det skulle vara så att du är för torr där så är ceridalolja (receptfritt från Apoteket) en bra olja att smörja in hela underlivet med åtm en gång per dag.
Vå hälsovårdare kommer att kolla det här svaret ännu så gå in och kolla igen lite senare. (Hon kommer den 14.1)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna som tog hjälp från tidigare svar av hälsovårdaren och barnmorskan.
Hej! Jag hoppas att du fick hjälp av Sannas svar och jag antar att problemet löste sig. Ifall du trots att du provat med svampmedicin och Ceridal olja fortfarande har problem så skulle jag nog rekommendera en barnmorske/läkarundersökning för att utesluta infektion eller könssjukdom.
Med vänlig hälsning, Annika /hälsovårdare-barnmorska