funderingar
06.10.2014
Hej! :) min pojkvän å jag har provat att ha "sex"uyan skydd .. sista dagen på mensen ååå han var väldigt noga med att torka bort all "försats" (?) Och hade den inne i max 10 sekunder .. hur stor risk finns det att man skulle bli gravid ? Å hur räknar man ens menscykel å å å å när har man ägglossning , visst jag har läst men ja vill ju veta säkert :3 hemligt ;)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Sannolikheten att du skulle ha blivit gravid är pytteliten, främst med tanke på att du hade mens och att han inte kom i dig. MEN jag vill att du kommer ihåg att det alltid finns en risk då man har oskyddat sex, oavsett om han torkat av sig (för du kan omöjligt veta vad som händer då han är inne i dig) eller om det räcker bara 10 sekunder (tiden spelar faktiskt inte så stor roll). Det är helt enkelt inte värt den oro du nu känner. Så använd kondom eller skaffa något annat preventivmedel så slipper du bekymra dig i fortsättningen.
Lite förenklat fungerar menscykeln såhär. Menscykeln brukar i allmänhet vara ca 28 dagar, men allt mellan 23-35 är helt normalt. Det skulle ju vara rent konstigt om alla var likadana. Menscykeln varar från mensens första dag till första dagen på nästa mens. Så första dagen av din mens räknas som dag 1 i menscykeln. Cykeln börjar alltså medmensblödningen, då livmodern stöter ut den "förbrukade" slemhinnan. För olika kvinnor varierar ju längden, och mängden på blödningen. Vissa blöder bara 3 dagar och andra 9 dagar, men det vanligaste är att man blöder runt 5 dagar. Då livmodern är tom börjar den pånytt att bygga upp slemhinnan, vars funktion ju är att ta emot ett befruktat ägg, om ett sådant skulle komma. Ungefär runt dag 14 av menscykeln är slemhinnan i livmodern klar och då skickar äggstockarna iväg ett ägg. Ägget hoppar omkring i äggledarna och hoppas på att möta spermier som kan befrukta det. OM ägget möter spermierna och en skulle lyckas ta sig in i ägget och befrukta det så fastnar ägget på slemhinnan i livmodern och borrar in sig där. Men om ägget inte möter någon spermie så skrumpnar det ihop och försvinner. Eftersom slemhinnan inte behövdes så skickas då signaler att pånytt tömma livmodern och nästa mens börjar.
För de flesta kvinnor brukar ägglossningen alltså ske i mitten av menstruationscykeln, men detta gäller inte för alla, och det kan även variera från gång till gång. Därför kan man inte lita på s.k "säkra dagar". På youtube finns bra kortfilmer om hur menscykeln fungerar, så du kan kolla där om det finns något du ännu funderar över. Men det är jättebra att du frågar, det är nog supervanligt att kvinnor inte vet hur deras menscykel fungerar, och då är det ganska självklart att människor går omkring med en massa felaktiga uppfattningar om hur man blir gravid.
Så jag tycker att du skall sluta bekymra dig, och istället se till att ni har ett pålitligt preventivmedel nästa gång ni har sex så behöver slösa tid och energi på att oroa dig.
Kramar
Tessi