gynekolog
01.03.2014
Hej, jag läste en fråga här på decibel och i svaret sto det att tjejer som kommit över puberteten bodrd besöka gynekologen engpng i året. Most man det? Vad gör dom då? Stoppar dom in fingret o känner efter? Kan dom se om man har onanerat? Vad händer om man skulle ha mens då man far till gynokologen? Jag tycker det låter hemskt och obehaöglit. Jag vill inte att en annan kvinna ska gräva i min slida ( jag hoppas att det inte ör manliga gynokoloher) lilla jag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.03.2014
Hej!
Nu vet vi ju inte vilken fråga du menade - kanske var den gammal eller handlade om någon som haft sex? För om man inlett sitt sexliv (med någon annan) så borde man nog såsmåningom börja gå regelbundet till gynekologen. Men numera rekommenderas det att man bara går vartannat år om man inte dels behöver något hormonellt preventivmedel (tex p-piller eller p-plåster) och dels om man tex har en stadig partner eller inte så riskfyllt sexliv. Använder man p-piller eller liknande så behöver man åtminstone få receptet förnyat en gång i året, och papa-prov (prov för att se om man har cellförändringar som kanske kan utvecklas till livmoderhalscancer) borde man ta åtminstone vartannat år om man har/haft sex med en annan person. Men före man haft sex, så behöver man nog inte gå till gynekologen regelbundet, även om det är en bra rutin. Det är lite som att besikta bilen en gång i året - inte för att den är sönder utan för att kolla att allt är i skick och funkar som det ska.
Att gå till gynekologen är inte farligt alls. Det kanske är lite som att gå till tandläkaren, men utan smärtorna, det är över på ett par minuter och gör inte det minsta ont. Inte om man slappnar av. Se, det kanske känns lite obehagligt och trångt av samma orsaker som det kan kännas trångt och obehagligt när man har sex: om man är nervös, tycker det känns fel, spänner musklerna eller har intalat sig från början att det kommer att ta ont eller vara obehagligt, då blir det det. Slappnar man bara av i hela kroppen, så går det som en dans och tar som sagt typ 1½-2 minuter.
Så gott som alla gynekologer är kvinnor, speciellt på ställen som unga brukar komma till, men man får också be speciellt om en kvinnlig gynekolog om man vill. Vanligtvis ringer man till kommunens preventivrådgivning/familjeplanering (heter lite olika) och bokar tid - och då kan man försöka få en tid när man inte tror att man kommer att ha mens. När man kommer dit så får man först sitta i ett väntrum tills de ropar ens namn, och sedan gå till ett undersökningsrum. Först pratar man lite med gynekologen, tex om hurudan mens man brukar ha, om man haft några problem med underlivet, ifall man funderar på att börja med något preventivmedel osv osv. Det enda man själv behöver ha lite koll på är när man senast hade mens. Det lönar sig att vara ärlig när man svarar på hennes frågor - och hon har ju ändå hört allt tusen gånger förr och det finns inget som hon inte skulle ha hört eller sett förr. Hon tycker inte att det här är det minsta pinsamt eller underligt! Och hon behöver inte få veta om du onanerat eller haft sex, och det syns faktiskt inte i underlivet om du haft det!!! En gynekolg kan inte se om du är oskuld eller inte!
Sedan får du ta av dig kläderna på underlivet (passar bra att ha tex leggings och tunika den dagen) och lägga dig på en brits med speciella fotstöd. rummet är låst och dessutom brukar det ofta vara ett draperi runt britsen så att ingen ens i misstag ska kunna se dig. Gynekologen riktar en lampa mot ditt underliv och tittar först på hur de yttre könsdelarna ser ut (och kan då se tex om man har symptom på någon könssjukdom eller infektion), sedan för hon in ett slags metallredskap som ser lite ut som en ihålig dildo, men som går att skruva lite större så att hon slipper åt att ta ett litet prov från slidans slemhinnor med en bomullstops eller liknande. Dildon kan vara lite kall, men hon smörjer glidmedel på så den gör inte ont i sig. Lite kan det kännas som typ ett myggbett när hon tar provet, men det går över på ett ögonblick. Sedan tar hon ut dildon och så för hon försiktigt in ett par fingrar (med engångshandskar på) i sin slida medan hon känner med andra handen ovanpå nedre delen av magen. Det gör hon för att känna att tex testiklarna känns som de ska och att inget är konstigt, svullet eller knöligt. Det går också på några sekunder och tar inte heller speciellt ont, lite som om du själv skulle trycka på magen med fingrarna. Och sedan är du klar och får klä på dig igen!
Alla kommer vi att få en gynekologisk undersökning gjorda på oss massor med gånger under livet, så bäst mår man av att inte bygga upp en massa fördomar om det, vara rädd för det eller dra sig för att fara dit. Som sagt, det tar bara ett par minuter och de flesta gynekologer är väldigt förstående om man säger att man är lite nervös och förklarar gärna precis exakt vad hon gör och varför.
Så var inte så orolig, det här hör till livet lika mycket som att gå till tandläkaren eller besikta bilen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott