Hålet
05.04.2023
Hej! Jag skulle vilja testa använda tampong men jag vet inte var hålet är, dethär låter super konstigt men kan ni beskriva var det är? Är det långt bak eller långt fram och ser man öppningen? Har försökt kolla med en spegel när jag sitter på huk men ser inte hålet. Har fått mens så ver ju att det borde vara där. Är orolig för att ja inte hittar det då jag inte ens vet var det är. Tampongen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.04.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det kan vara lite knepigt när man först börjar använda tampong och det kan absolut vara svårt att hitta exakt rätt till en början och det är inget konstigt med det. Allas könsorgan ser lite olika ut och vissa har väldigt lätt för att stoppa in tamponger medan det för andra krävs mera övning.
Slidöppningen finns lite längre bak under urinrörsöppningen. Det kan vara svårt att hitta öppningen om man är väldigt spänd och torr eftersom slidöppningen kan vara väldigt trång när man inte är upphetsad eller våt och speciellt när man är ung.
Jag föreslår att du försöker massera ditt underliv med dina fingrar och på så sätt försöker utforska dig själv och din anatomi. Kan också varmt rekommendera att du använder glidmedel (finns att köpa i vanliga matbutiker) eftersom det är svårt och smärtsamt att försöka föra in någonting i slidan om man är torr. När du känner dig tillräckligt avslappnad och våt kan du känna efter med fingrarna ifall du känner en öppning i nedre delen av din snippa. Den finns absolut där men den kan vara väldigt trång och spänd. När du hittat öppningen kan du försiktigt pröva att föra in ett finger. Om det gör ont kan det behövas mera glidmedel eller så kan det hända att du spänner dig för mycket. Försök att andas och slappna av och tvinga inte in något i din slida ifall det gör ont. Jag rekommenderar att du övar med dina fingrar några gånger innan du prövar en tampong.
När du känner dig redo att pröva en tampong så se till att du börjar med en ganska liten för lätta blödningar (även om du blöder mycket, men kom ihåg att byta den lite oftare i såna fall eller använda trosskydd samtidigt) sedan kan du öka storlek efter behov. Det är bäst att pröva i början på mensen när du blöder som mest eftersom det är lättast att föra in tamponger när man är som våtast. Du kan även här smörja in slidöppningen med lite glidmedel om du vill. Jag lägger till en länk ----> HÄR <---- på en youtube video som visar och förklarar lite tydligare hur man lägger in en tampong. Kom ihåg att det kan krävas lite övning innan du får helt grepp om hur du ska göra för att bäst få din tampong på plats. Vissa föredrar tamponger som man stoppar in med fingrarna medans andra föredrar tamponger med applikator. Du får helt enkelt testa dig fram och avgöra vad som passar dig bäst.
Kram och lycka till!
Rosanna