Hårig fitta
11.02.2024
Hej decibel jag undrar hur man ska raka sin fitta för det är enkelt där uppe liksom vid magen men vet inte hur ja ska göra vi sjölva fittan och vid rumpan Tjejen med hårig fitta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.02.2024
Hej,
Jag tycker att det är viktigt att du börjar med att fundera på varför du vill raka ditt underliv, för det är ingenting man måste göra. Ditt underliv är ditt eget och du har rätt att själv välja hur du vill göra med håret som växer där. Det som kan vara bra att veta är att håret i underlivet - i all synnerhet för tjejer- har en uppgift. Det är alltså inte en slump att det växer hår där utan könsbehåringens uppgift är att fungera som ventilation så att fukt skall ledas bort från huden så att det inte skall bli för varmt och "instängt" där, eftersom bakteriefloran är ganska känslig. Det betyder alltså att man löper större risk att få problem med irritation eller infektioner i underlivet om man tar bort allt hår. Om man rakar sig kan också själva rakningen orsaka hudirritation eftersom hårsäckarna kan bli inflammerade. Många upplever också att det kan klia mycket sedan då håret börjar växa ut, speciellt vid blygdläpparna och i rumpan. Men å andra sidan så växer ju håret tillbaka - så om man vill testa att ta bort håret så är det helt okej eftersom det inte är bestående.
Om du rakar dig är det viktigt att du alltid använder en rakhyvel som är ren och vass, och att du använder någon form av raklödder eller kräm. Man kan också köpa speciella krämer som man kan använda efter att man rakar sig för att lugna ner huden. Men trots att man gör allt detta "rätt" så kan det ändå uppstå irritation. Olika människor är olika känsliga. För vissa är det relativt problemfritt att raka sig medan andra lätt får små "finnar" och inåtgroende hårstrån vid hårsäckarna. Ett sätt att undvika irritationen vid hårsäckarna kan för vissa vara att istället vaxa eller sockra sig, men då kan det vara ganska avgörande hur smärtkänslig man är. Det kan också upplevas som lite klottigt att göra själv så många väljer att hellre göra det vid en salong, och då är det förstås en kostnadsfråga.
En sorts "medelväg" kunde vara att du rakar de områden som du tycker att är lätta, och att du sedan med sax bara "trimmar" och klipper ner resten. Men jag förelår att du undviker att klippa eller raka håret som växer runt anus, för det är verkligen obehagligt med den klåda som uppstår då håret där växer ut.
Det är viktigt att du vet att det att man tar bort allt hår i underlivet också är en trend, så det är någonting som kommer och går - precis som alla andra trender. Så om det inte är någonting du verkligen vill göra så kan du också tänka att du bara ligger steget före alla andra i trenden med att inte ta bort allt könshår. Det är bara du som har rätt att bestämma över din kropp.
Kram,
Tessi