hej
16.04.2014
Hej! Det här låter komstigt... Men hur får man en snygg slät fitta? Hur rakar man en fitta så att man inte får röda prickar och att allt hår går bårt? Jag vill också att den ska vara jätte jätte snygg&slät. Hur ska jag göra? Ska man smörja med ngt? Isåfall med vad? Vad ska man raka med...? Berätta hur jag ska vårda min fitta också :D säg hur mycket det ungefär kåstar att köpa ex. Ngn viss medel/smörja...? :) tacksam för svar! hej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
24.04.2014
Hej!
Nehhedå, det låter inte alls konstigt! Här får man fråga om precis allt!
Fast först måste vi ändå fråga dig: varför vill du ha en slät och fin fitta? Alltså vi undrar bara vad du har för förebild, hur vill du riktigt att den ska se ut? Och vem är det som ska få ha åsikter om hur din fitta ser ut? För det är ju ändå så, hur klyschigt det än kan låta, att alla fittor är perfekta precis som de är! Och alla fittor är olika, det finns inte två som ser likadana ut - och "vanliga" underliv ser verkligen inte ut som de i porrfilmer!! Där ser alla så gott som likadana ut mellan benen eftersom de väljs enligt en viss trend (precis som att man aldrig ser några små eller ens normalstora snoppar inom porren) + att många av dem faktiskt plastikopererar sig eller botoxar för att få det slätare och mindre skrynkligt. "Vanliga" underliv är helt naturligt skrynkliga och ofta mörkare i färgen än resten av huden, håret kan vara glest eller tätt, krulligt eller rakare, blygdläpparna kan vara olika stora eller de inre hänga utanför de yttre, det kan vara bulligare eller plattare osv osv osv. Underliv ser lika olika ut som vi gör i ansiktet och alla är precis lika vackra! Så inte dissar du väl din egen fitta bara för att den inte ser ut som du föreställer dig att den borde göra?
När det gäller att raka underlivet så att det inte kommer röda nippror (och en maaaaassa andra besvär som inåtväxande hårstrån, inflammerade talgkörtlar, små sår som könssjukdomar smittar lättare via osv) så är det lite knepigt, eftersom huden på blygdläpparna och venusberget är väldigt tunn och känslig och helt enkelt utformad så att det ska växa könshår på den. Könshåret är nämligen vårt bästa och första försvar mot allt från bakterier till alltför varmt och fuktigt, som en skyddande och luftkonditionerande fösvarsmur. Moder natur var nog väldigt snäll och smart när hon gav oss pubeshåret och man behåller alla fördelarna men slipper alla de jobbiga besvären om man istället klipper ner det till 1-2 cm (och bara tar bort det i bikinilinjen eller lite mer).
Men vill man ta bort allt könshåret, så ska man för det första se till att man har rena händer, ren och fuktig hy, raklödder och ren och vass rakhyvel. Raka helst MEDHÅRS, annars har du garanterat mera nippror. Använd raklödder som är speciellt menat för känslig hy och intimområden (tex RFSU har Easy Shaving) och dra med långa tag men så få drag som möjligt (ju fler drag desto mer irriterar du huden). Använd spegel om du inte riktigt ser vad du gör. Efteråt sköljer du med kallt vatten så att porerna drar ihop sig och så smörjer du med något återfuktande som tex en bassalva eller parfymfri bodylotion. Du kan också gärna massera huden lite med handduken, så att du får bort döda hudceller och stimulerar blodcirkulationen.
Andra alternativ är att antingen vaxa bort könshåret (men det är svårt och ofta smärtsamt att göra på egen hand), epillera bort det med en epilator eller använda hårborttagningskrämer. Om du väljer det sista alternativet så måste du ändå vara supernoga med att det inte kommer in kräm mellan blygdläpparna, eftersom krämen fräter bort håret och slemhinnorna i underlivet (den mera rosa och fuktiga huden) inte alls klarar så starka saker. Överlag ska man akta sig för att få in något som helst innanför blygdläpparna. Ett välmående underliv klarar av att sköta sig själv och behöver ingen hjälp, men ju mer man gör åt det (som tex att raka, att ha sex när man inte är riktigt kåt, ha tighta spetsstrings och jeans, sova med underkläder eller tvätta för ofta eller med tvål), desto mera problem brukar man få med underlivet. Har man torra slemhinnor så kan man smörja med lite hudolja tex Ceridal från apoteket eller vanlig olivolja ur köksskåpet och har man obalans i slidans naturliga surhet och skyddande bakterieflora så kan man köpa salvor och vagitorer för det från apoteket eller pröva gamla huskonster som att smörja med naturell yoghurt (innehåller mjölksyrebakterier precis som underlivet naturligt gör) och ta luftbad (lufta underlivet).
Vad alla de här produkterna kostar varierar ganska mycket, men säg allt mellan 5 och 15 euro per produkt. Det går att tänka billigt, tex så är inte "märkes-rakhyvlarna" bättre än lågbudget-hyvlarna (oftast är de formade på precis samma sätt men bara halva priset) eller just använda olivolja istället för dyr hudolja. Större varuhus som gör reklam för att de är billiga brukar ofta ha många av de här produkterna till förmånliga priser. Väljer man att låta underlivet sköta sig själv så som det är så smart utformat att göra (och tex bara klipper ner könshåret), så räcker det med att tvätta med vatten varannan/varje dag.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna