Hjälp
03.09.2023
Jag är 19 år och oskuld så man testar sig ju fram me många olika saker häromdagen så testade jag en locktång med kondom på och nu är jag så röd och de svider och pulserar i hela slidan och de kliar, desutom så har jag märkt (även innan locktången) att jag inte känner samma känsel i klitoris och det skrämmer mig nått så fruktansvärt eftersom att jag bara kan komma genom att ta på klitoris, även idag när jag duscha så skulle jag kolla med en spegel efter att jag kom ut ur duschen o då märkte jag att huden runt klitoris o lite till flagnade bort typ som de kan göra på fötterna när jag duschar länge jag vet inte om det är normalt men det skrämde mig Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2023
Hej,
Det skulle vara så mycket lättare om vi kunde tala istället för att skriva, eftersom det finns flera saker jag skulle behöva svar på för att ta reda på vad dina "problem" handlar om. Så mitt tips är att du skall vända dig till un ungdomsmottagning där du kan tala med en barnmorska som eventuellt också kan undersöka dig.
Du skriver att du testat med en locktång som du, så vitt jag förstår det, har fört upp i slidan eller fört runt i underlivet. Du skriver att du använde kondom på locktången men jag undrar om det ändå finns någon möjlighet att din hud kan ha kommit i kontakt med själva locktången? Ofta har locktången spår av olika hårprodukter (t.ex. hårspray) och då kan dina besvär bero på en allergisk reaktion. Givetvis kan rodnaden och svedan också bero på allergi mot latex (som många kondomer är gjorda av). Om du använde något glidmedel så kan dina symtom även bero på det. Som första hjälp kan du t.ex. testa hydrokortison-salva (t.ex. Evolan) som säljs receptfritt på apoteket. Hydrokortison lindrar snabbt allergiska eksem och klåda men skall inte användas under mer än några dagar eftersom salvan tunnar ut huden, i all synnerhet i underlivet.
Det du också behöver fundera på är huruvida det kan vara någon infektion, t.ex. svampinfektion som orsakar dina problem. Har du några andra symtom? T.ex. ökade flytningar?
Du skriver även att du har upptäckt att din klitoris är mindre känslig. Har du någon uppfattning om när du upptäckte detta? Har du t.ex. onanerat mer intensivt under den senaste perioden så att känselbortfallet kan bero på det? Har du upptäckt att huden vid klitoris fjällat även tidigare eller var detta första gången? Huden vid klitoris byts ut hela tiden, precis som på alla andra ställen på kroppen. Speciellt om man t.ex. har haft mens och då använt binda/trosskydd under flera dagar så är det rimligt att tänka att huden i underlivet har blivit fuktig och därför "ömsar" mer intensivt nu än normalt, men det kan också vara en allergisk reaktion eller bero på en infektion.
Det lättaste sättet att reda ut vad problemet är och hur du skall bli kvitt det är alltså att du vänder dig till en ungdomsmottagning eller en gynekolog med dina frågor. På basen av en undersökning kan barnmorskan/gynekologen då ta eventuella prover som behövs och ordinera mediciner. Jag vet att många tjejer tycker att det är pinsamt att tala om sina underliv med en okänd person, men tänk på att dessa är personer som varje dag möter problem som liknar dina, och att det för dem inte är det minsta konstigt eller pinsamt.
Lycka till!
Kram,
Tessi