Hur går det till?
05.08.2014
Hej!
Tänkte fråga hur går det till vid en gynekolog? Är det inte hemskt att visa sådana intima delar av sig själv ? Jag är livrädd för den dag då jag måste gå första gången dit.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2014
Hej,
Det kan nog kännas lite spännande att gå till gynekologen, speciellt den första gången man går dit. Det är helt naturligt att det känns konstigt att visa upp en del av kroppen som annars hålls så hemlig. Men det kanske viktigaste att komma ihåg är att läkaren/barnmorskan gör dessa undersökningar varje dag, och de har sett allting.
Om man är väldigt nervös inför undersökningen så är det bra att berätta det för läkaren/barnmorskan, så kan de ta det försiktigt. Även om de nog brukar vara väldigt försiktiga och hänsynsfulla trots att man inte "förvarnar" dem. Du kan gå in på våra infosidor och läsa mer om vad som händer vid gynekologbesöket HÄR.
Oftast är det inte alls så hemskt som man på förhand har föreställt sig, så du behöver inte vara rädd. Det ordnar sig :)
Hälsningar
Tessi