Hur växer brösten efter mensen?
18.11.2014
Hej!
Jag har precis fått min första mens och känner mig helt sen med allting... Min bröst är även super minimala, typ knappt en a-kupa. Men jag undrar, brukar det ta lång tid för brösten att bli lite större efter just mensen, eller hur fungerar det?
Tacksam för svar! L L
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.11.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga.
Brösten utvecklas vid olika tidpunkter. Vanligtvis i början av puberteten växer brösten och de är ömma. För en del sker detta när man är 8 år gammal, för andra när de är 13 år. Utvecklingen av brösten brukar ta 3-5 år. För de flesta flickor är brösten så att säga färdiga i tjugoårsåldern. Dock kommer brösten att förändras hela livstiden, eftersom de är aldrig helt klar.
Mens börjar vanligen vid 10-16 års ålder, så att dina mens började i helt normal ålder. Du kan vänta i lugn och ro med utvecklingen av brösten. Dina genetiska faktorer påverkar i bröstens storlek, form och hur länge utvecklingen sker. Oroa dig inte för mycket, du kan inte själv påverka i utvecklingen.
Trevlig höst!
Mika - Ungdomsliv.fi