Hymen
06.10.2023
Hur vet jag om min hymen är väldigt liten eller helt stängd? Jag kan inte sätta in ett finger utan att det gör svinont och känns som att en vägg tar emot. Kan jag isåfall stretcha ut den eller nåt Yo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Slidkransen (som förr kallades för mödomshinnan) är en veckad slemhinna som sitter innanför slidöppningen. (lite som de hudveck som bildas då du lägger ihop toppen av pekfingret med toppen av tummen).  Det är ganska sällsynt att slidkransen skulle sitta som ett "lock" som täcker hela slidöppningen, så om din mens fungerar och blodet kommer ut så kan vi utgå ifrån att det finns en öppning. Men eftersom alla tjejer ser olika ut även i underlivet så kan osckrå slidkransen vara mer uttalad hos vissa än hos andra.
Det som kan hjälpa är att på sikt, i lugn och ro bekanta dig med din kropp. Du kan börja med att ta en spegel till hjälp och undersöka hur du ser ut i underlivet. Testa sedan med att lägga t.ex. ceridalolja eller glidmedel (kan köpas från butiken eller apoteket) på dina fingrar och försök att försiktigt föra in ett finger. Jag tycker att det är viktigt att du använder glidmedel och att du gör det försiktigt så att du skall vara så avslappnad som möjligt. Det kan också spela en roll i vilken ställning du är, d.v.s. om du sitter på huk eller ligger ner. Försök att hitta en ställning som är bekväm.
Det jag mensr med att du skall göra det på sikt är att du inte skall försöka föra in någonting stort i dig och tvinga dig själv att utstå smärta, utan att du istället börjar försiktigt och bara känner efter med ett finger. Om det gör ont så avbryter du och testar pånytt en annan dag. En av anledningarna till att det ofta gör ont första gångerna man har penetrativt sex är att man ofta spänner sig. Musklerna i underlivet är bara delvis viljestyrda, så även om man själv kan uppleva att man är helt avslappnad så är man inte alltid det - och då kan resultatet vara smärtsamt.
Sedan då det inte längre gör ont att föra in ett finger så kan du testa hur det känns att föra runt fingret lite från sida till sida eller testa med två fingrar eller med något (helt och rent) föremål.
Använd alltid glidmedel och tvinga inte dig själv till någonting som känns fel. Detta är inte ett "problem" som måste lösas idag. Och OM det skulle vara så att du efter en tid inte har märkt någon förändring alls så kan du kontakta preventivrådgivningen. Om du förklarar situationen för dem så är jag säker på att de skulle erbjuda dig en undersökning där de antingen bara med att titta eller väldigt försiktigt kunde undersöka dig för att se att allting ser ut som det skall.
Ingen stress. Detta går att lösa.
Kram,
Tessi