Hymen
06.02.2024
Hej! I min hymen har jag bara en pytteliten öppning. Jag har aldrig kunnat stoppa något upp även fast jag använt glidmedel. Vad ska jag göra? Kommer jag aldrig kunna ha sex? Eller använda tampong? Vill inte söka hjälppppp Less

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2024
Hej,
Slidkransen kan se olika ut hos olika tjejer, prcis som vårt utseende i största allmänhet. Men det vi idag vet är att det inte är som ett "lock" som sitter för hela öppningen, utan att det i de allra flesta fall är en veckad slemhinna som kan vara mer eller mindre elastisk. I ungefär 1-2 fall av 1000 är slidkransen så tjock att det skulle kräva ett ingrepp, så det är med andra ord väldigt sällan.
Oftast brukar slemhinnan bli mer elastisk i takt med att puberteten framskrider, men hos en del kan slemhinnan vara tjockade eller "styvare", och då känns det kanske som du beskriver, som att själva öppningen är mindre. Du skriver att det är svårt att "stoppa upp något" även om du har använt glidmedel. Det jag vill att du gör nu är att ta det alldeles lugnt och försöka bli bekant med ditt underliv. Det är ganska naturligt att det kan kännas lite konstigt och t.o.m. göra lite ont om man rör vid sig själv oförsiktigt, så därför skall du försöka vara försiktig och respektfull.
Du kan helt enkelt börja med att titta på ditt underliv med en spegel för att se hur det ser ut utanpå, och känna efter med fingrarna utanpå och vid slidöppningen. sedan då du kommer så långt som att du skall försöka komma in med ett finger så är det viktigt att du använder glidmedel, precis som du skriver att du har gjort - för att undvika att orsaka obehag eller smärta. Om man försöker komma in för snabbt eller våldsamt så är det ganska självklart att det kan göra ont och då kommer man antagligen att spänna sig ännu mer nästa gång. Testa om du kan komma in med ett finger, och om det gör ont så försöker du pausa - men hålla kvar fingret tills smärtan har avtagit. Sedan kan du försöka känna runt lite. Jag föreslår att du tänker på det som en sorts träning eller tillvänjning, där du antagligen snabbt kommer att märka att det inte längre gör lika ont, och då kan du antingen testa med ett finger till eller med något föremål som är lite tjockare än ditt finger. Se bara till att föremålet är rent och inte så vasst att du kan göra dig illa på det.
Om du efter ett par månader inte skulle märka någon skillnad så kan du kontakta t.ex. preventivrådgivningen, men i nuläget så tror jag att du kan lösa detta helt själv och samtidigt lära dig mer om din egen kropp. Du kommer att kunna ha sex, så det behöver du inte oroa dig över.
Kram,
Tessi