Illa luktande underliv
25.04.2014
Hej
Jag har lite besvär med mitt underliv.. Det luktar nämligen illa väldigt ofta. Jag tvättar mig där nere bara med vatten varje dag men ändå så luktar det illa hela tiden. Lukten tränger sig till och med igenom mina byxor.. Oftas har jag mycket illa luktande flytningar och det vill aldrig försvinna. Jag tycker det är jätte pinsamt att mitt könsorgan luktar så illa. Hjälp mig snälla! Lollo97

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.05.2014
Hej Lollo97!
Förlåt att du fått vänta på svar, men här är så väldans mycket frågor just nu och väldans mycket med månadens tema. Hoppas du inte är irriterad på oss ;)
Hm, det där med luktande underliv är alltid lika knepigt för oss att svara på, eftersom ALLA underliv luktar. Se, vi ska alla ha en egen doft, egentligen ganska stark. Exempelvis under ägglossningen borde vi dofta starkt för att locka personer av motsatt kön till oss och det sägs att doften faktiskt innehåller feromoner, precis som hos andra däggdjur under brunst, löptid osv - fast män har inte lika bra luktsinne ;).
Problemen är dock två i dagens samhälle. Det ena problemet är att vi överlag är väldigt hygienfixerade och i regel övertvättar oss så till den vida grad att vi utvecklar allt från överkänslighetsallergier till obalans i PH-balans och naturlig bakterieflora på huden. Speciellt underlivet är väldigt känsligt för överdrivet tvättande, just dels eftersom det ska vara mycket surare där än på resten av kroppen, 3,8-4,4 i PH (det är även surare utanpå yttre blygdläpparna). Surheten är en av våra försvarsmurar mot bakterier mm. Dels så finns det naturligt en massa skyddande bakterier i underlivet, bla mjölksyrebakterier, och den floran är väldigt känslig. Det är bla därför som som så många har svampinfektioner numera, de har tvättat bort både det naturliga skyddet och den naturliga surheten, speciellt om de använt tvål, och alltidhopa är alltför ofta i obalans. Tvättandet torkar dessutom ut slemhinnorna.
Nå, vad gör kroppen åt det? Naturligtvis producerar den så himla snabbt den kan en massa flytningar och smegma (det naturliga glidmedlet, brukar synas som vita klumpar ibland), och luktar det rent av illa (inte bara naturligt starkt som det ska) så då är det ett tecken på att något är på tok. Redan bara det överdrivna tvättandet kan leda till det här, men också att man kan ha fått ett bakterieangrepp i de ansträngda slemhinnorna. Vissa behöver till och med "påfylnad" av de naturliga bakterierna för att få allt i balans igen (finns produkter på tex apoteket). Illaluktande flytningar kan också vara tecken på en könssjukdom, så man ska nog helst alltid kolla upp dem. Men ovanligt ofta så leder faktiskt det här överdrivna hygien-tänkande vi har i dagens samhälle till att tjejer inte inser att undeliv faktiskt ska dofta/lukta, utan de tycker att all doft är av ondo och alltså tvättar så att det instället bara blir värre.
Det andra problemet är att vi inte alltid är så snälla mot våra kroppar, speciellt mot underlivet. Ofta får underlivet stå ut med ganska grov behandling från spetsstrings i syntetmaterial som både skaver och håller kvar fukt och värme, tighta jeans som gör att underlivet inte kan andas, rakning av könshåret (leder ofta till en massa hud- och slemhinneproblem) och starka kemikalier som tvätt- och sköljmedel i kläderna, parfymerade bodylotions på venusberget osv. Vissa former av sex är kanske inte heller så snälla mot underlivet, tex för att inte alla vet att man aldrig ska ha oskyddat analsex först och vaginalt sex sedan. För att underlivet ska må bra, så behöver det få andas, kunna forsla bort bakterier, smuts, fukt och värme (vilket är könshårets stora uppgift) och överlag respekteras för att det är känsligt, huden tunn och slemhinnorna sköra.
Det du kan göra nu, enligt vad våra barnmorskor och sexualrådgivare tidigare berättat på liknande frågor, är bland annat att
- smörja med antingen oparfymerad bassalva eller hudolja (finns på apoteket, men naturliga oljor som mandelolja funkar också) för att få tillbaka fukt och smidighet - ifall det är där skon klämmer
- tillföra mera naturliga mjölksyrebakterier (finns både produkter på apoteket och den gamla huskuren med naturell yoghurt eller surmjölk, som också tillför surhet),
- luftbada så mycket som möjligt, tex ha dagar med bara lösa kläder i naturmaterial och alltid sova utan något på underkroppen. Tänk även på att undvika tighta sportkläder och strings, på vad du och hur mycket du sitter och annat som kan irritera, som tex rakning.
- faktiskt försöka få duschandet och tvättandet till varannan dag istället. Det kan ta några dagar för underlivet att åteställa sig till att sluta tro att den snabbt måste överkompensera för att ta igen allt den förlorar.
- kanske pröva någon av apotekets återställ-balansen-i-underlivet-produkter - fråga personalen, de är ofta jätteduktiga!
- Det kan också löna sig att gå och checka underlivet hos preventivrådgivningen/familjeplaneringen (eller till könssjukdomspoliklinik ifall din ort har det) ifall du har minsta misstanke på att du kan ha fått någon könssjukdom någon gång. Inte alla får symptom på att de smittats, så man kan inte alltid veta fastän tex partnern nog påstår att han är "ren". Också svampinfektion brukar ge dålig lukt, men är man osäker på symptomen ska man helst kolla upp det hos preventivrådgivningen/familjeplaneringen eller på HVC:s labb före man börjar med någon receptfri behandling (eftersom den i sig är rätt påfrestande för underlivet och inte ska göras om det faktiskt inte är svampinfektion man har).
Förhoppningsvis reder de här råden upp dina problem med lukten. OM det alltså är så att du faktiskt luktar illa och inte bara naturligt starkt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena