Infektion i underlivet
26.09.2023
Hej! Jag har haft en infektion i underlivet nu som pågått två månader, varav jag använt vagiatorier och salva i snart fyra veckor. Hur kan jag veta att infektionen är borta? Mitt enda symptom var att det tog sjukt och sved under samlag och därav märkte jag att det var något som inte stämde. Haft lite annorlunda flytningar också men annars inget ovanligt. Har mårkt att det inte tar längre sjukt att lägga in vagiatorierna som det gjorde i början då infektionen var som värst. Har nu även testat lägga tampong in under mensen och det känns inte heller av. Kan jag anta att infektionen är borta och börja ha samlag igen eller inte? Är annars rädd att råka smitta min partner.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2023
Hej,
Tack för din fråga och ursäkta på förhand för ett långt svar :) Det skulle vara lättare att svara på din fråga om jag visste vilken infektion det är du konstaterades ha och vilken medicin du ordinerades för det. I vissa fall kan det t.ex. konstateras ospecifik bakteriell vaginos och denna behandlas ibland enbart med hjälp av t.ex. Vagisan, medan t.ex. Clue-celler kan behandlas med.tex. Flagyl eller svampinfektioner med t.ex. Canesten eller Diflucan (Fluconazol). På grund av att ditt symtom främst var samlagssmärta så utgår jag ifrån att du även testades för klamydia och Gonorré (eftersom samlagssmärta ibland kan vara det enda symtomet på dessa). Du skriver att dina flytningar även var lite annorlunda. Olika infektioner har olika egenskaper som påverkar flytningarna som gör att det kan vara lättare att ställa diagnosen (med svampinfektion blir flytningarna ofta vita och gryniga medan clue-celler och ospecifik bakteriell vaginos ofta gör att flytningarna luktar lite som rutten fisk.)
Förutsatt att det ställdes rätt diagnos och att du då fick rätt behandling så borde din infektion vara över. Det är bra om du inte längre känner av smärta då du lägger in vagitorier eller tampong. Om det känns bekvämt för dig så kan du gärna testa att tillsammans med glidmedel föra in fingrarna eller t.ex. en dildo för att ta reda på om du ännu upplever smärta vid penetration. Smärtan är någonting som skall tas på allvar eftersom den, precis som du själv reagerade på, kan vara ett tecken på att allt inte står rätt till. Vulvodyni som du kanske har läst om är ett tillstånd där nervändarna av okända orsaker ger signaler om smärta, och i vissa fall kan detta tillstånd vara förknippat med t.ex. svampinfektioner. Nu menar jag inte att du behöver oroa dig för vulvodyni i detta skede, utan försöker enbart understryka varför du gör rätt i att ta din smärtupplevelse på allvar. (Ibland uppträder vulvodyni i samband med vaginism, d.v.s. kramp i musklerna i slidan, men dessa är olika saker och skall inte förväxlas.) Det är så att säga normalt och förväntat att uppleva smärta under tiden man lider av en infektion och medan kroppen återhämtar sig, men om smärtan består även efteråt så bör det undersökas. Så det kan du vara uppmärksam på.
Förutsatt att diagnosen och behandlingen var rätt så borde det inte längre finnas någon risk att du smittar din partner, men det skulle vara lättare att ge ett exakt svar även på detta om jag visste vilken infektion det handlade om. Sannolikheten att en man smittas med t.ex. svampinfektion så att han själv skulle uppleva symtom av den är inte så stor (eftersom män inte är lika känsliga för föränringar i underlivets pH-värde). Däremot är det möjligt att det kan uppstå en ond cykel om man har samlag innan man själv är frisk från svampinfektionen så att den ändå överförs till honom och sedan överförs tillbaka vid penetration. Så man gör rätt i att skydda sig med t.ex. kondom om man inte ännu är symtomfri själv eller ännu upplever att man är "på bättringsvägen" efter en svampinfektion. (Jag antar att ni inte använder kondom vid sex eftersom du sannolikt inte skulle fundera på risken att smitta honom om ni gjorde det.)
Saker du kan tänka på i det skedet då ni igen börjar ha penetrativt samlag:
• Tvätta dig före och efter samlag och uppmana även din partner att göra det. Bara vatten, aldrig tvål av något slag i underlivet. (Inte heller tvål som utger sig för att vara avsedd för underlivet.)
• Använd glidmedel, t.ex. Rfsu:s Klick eller Rfsu:s Caring massage glide (som trots att det är milt parfymerat är väldigt behagligt.) Använd inte glidmedel som har värmande funktioner eftersom de lätt kan kännas obehagliga och orsaka sveda. Använd gärna glidmedlet redan vid förspelet och försök att "ladda upp" med ett ordentligt förspel så att din kropp hinner förbereda sig på penetration. Penetrera gärna med fingrar innan han försöker komma in i dig med penisen så att kroppen är beredd.
• Det kan vara en god idé att din kille inte fick utlösning inuti dig tills du är helt säker på att din bakterieflora är återställd i underlivet. Spermans pH-värde är väldigt basisk och den kan orsaka problem i kvinnans underliv om hennes bakterieflora är känslig. Det känns väldigt kontraproduktivt av naturen att planera det så, men vi får bara försöka lyda :) Så det är bra om han får utlösning utanför tills du är i skick.
• Fortsätt att lyssna på din kropp och ta din smärta på allvar. Om du märker att det gör ont så är det bara du själv som kan veta om du skall fortsätta samlaget eller inte. Till en del kan det vara övergående och bero på att du spänner dig för att du är orolig att det skall göra ont och för att det är "ovant", men det är inte meningen att sex skall vara obehagligt så om du känner att det inte står rätt till ännu så skall ni undvika penetrativt sex tills du är i skick helt enkelt.
• Tveka inte att skriva in hit pånytt eller att kontakta preventivrådgivningen om du upplever fortsatta problem.
Jag hoppas verkligen att det löser sig och jag är glad att du har lyssnat på din kropp och tagit signalerna på allvar!
Många kramar,
Tessi