inte alls glad
27.10.2014
Hejsan! Jag vet att ni har fått in den här frågan förr säkert 100 gånger men nu ställer jag den en gång till. Det gäller mina inre blygdläppar. Sen jag kom in i puberteten har dom alltid varit längre och synligare än allt annat där nere. Jag har stört mig på det här ända sen första dagen. Jag rakar mig så de synns ännu bättre då, men jag tänker inte sluta för det. Jag har ett sexliv och har sexpartners men jag har aldrig kunnat njuta helt när jag blir berörd där nere eller har oralsex. Jag kan inte ha strings eller för tajta byxor för då märks det. Det börjar irritera lätt eftersom dom skavar mot trosorna och jag kan inte cykla för att det gör för ont då. Jag vill göra någon åt det, inte för någon annans skull, för jag vet att ingen bryr sig så mycket. Det är helt för min egen skull. Jag vill kunna gå i duschen på gymmet utan att behöva gå med låren ihop, jag vill kunna cykla utan att det gör ont, jag vill kunna ha söta underkläder och stå naken framför spegeln och känna mig självsäker och älska var jag ser. Det har dragit ner på min självkänsla och jag vill bara känna mig bekväm i min kropp. Jag har försökt omfamna mina brister men nu går det inte, jag mår inte alls bra. Jag vill utföra ingrepp eller någonting men jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Vart ska man gå? Vem ska man prata med? Hur dyrt är det? Vad behöver man veta? Vad ska jag ens fråga?
Tack för svaren ni ger.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Din fråga är på så sätt annorlunda än de liknande frågor jag svarat på tidigare att du skriver att du fysiskt lider av att dina blygdläppar är stora. I många fall handlar kvinnors komplex enbart om att de själva tycker att någonting ser fel ut, och då kan man kanske tycka att det är viktigare att jobba med sin osäkerhet än att t.ex. operera sig. Men i de fall som du beskriver - där man har svårt att cykla eller trosor och byxor lätt börjar skava så skall man nog kolla upp saken. Det är ju därför möjligheten till operationer finns - för att man skall kunna åtgärda riktiga problem.
Jag föreslår att du skulle boka tid till en allmänläkare eller en gynekolog, och att du berättade öppet om hur situationen är. Om man kan påvisa att situationen orsakar fysisk smärta så kan läkaren ta ställning till att skriva en remiss vidare till en kirurg som kan operera dig. Hela processen kan ta lång tid och är inte alltid oproblematisk, men om det verkligen är ett fysiskt problem så tror jag nog att du skall kunna få hjälp. Nu behöver du bara stå på dig och boka tid för att påbörja processen.
Kramar!
Tessi