Jag har fått en knöl i underlivet
27.12.2014
Jag har fått en knöl i underlivet. Den liknar en finne typ. Den ligger längst fram på underlivet. Lite där underlivet "börjar" Jag börjar blir lite orolig för detta. Jag undrar vad de här är. Knölen är ganska hård och svider när man rör på den. LA

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2014
Hejsan, tyvärr så har vår hälsovårdare semester, hon borde komma i jobb 5.1 hoppas du orkar vänta lite till på ditt svar. Det är lite svårt att säga vad knölen kan vara. Men man kan ju faktiskt få finnar även i underlivet. Om den kommit helt plötsligt och eftersom det gått någon dag sen du skrev hit så kanske den är gul i mitten redan. Försök undvik att klämma på den. Blir det mera besvär kan det nog vara bra att beställa tid till Hvc för kontroll. Men som sagt var vår hälsovårdare skriver mera här under om hon tycker att jag har bort något.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hon kommer den 14.1/Sanna
Hej LA! Jag tror också att det är en finne eller en infekterad hårsäckskörtel som du har fått i underlivet. Det här är helt normalt. Eftersom könshårena är kraftigare så är även hårsäckskörteln lätt utsatt för små bakterieangrepp och kan bli infekterade. Speciellt om man rakar sig. Med rena händer kan man prova klämma lite ifall den blir gul och man ser att den innehåller var. Ifall men klämmer o känner för mycket och för tidigt blir bölden ofta bara extra irriterad och öm. Ofta vinner nog kroppen över de här själv och läker sig själv. Du kan putsa med lite sårputsmedel, ex Septidin.
Med vänlig hälsning, Annika   barnmorska-hälsovårdare