Jobbiga flytningar
15.11.2023
Hej,
Jag är en tjej som alltid haft "problematiska" flytningar, men jag har listat ut att det är normalt för mig. Bland annat vet jag att jag får supermycket flytningar under ägglossningen och därför använder hela tiden trosskydd av bomull som kan tvättas i maskinen. Det problematiska är att veckorna före och efter ägglossningen då flytningarna är oförutsägbara och jag kan mittiallt få en massiv flytning. Speciellt sådär passligt efter att jag redan suttit på wc eller går hem. Jag antar att rörelsen sätter igång det. Dagarna före och efter mensen är oftast torra. Men grejen är att flytningen kan komma just då när jag går hem i minusgrader, dvs jag ska gå i 25 minuter med blöta trosor. Flytningarna kan alltså täcka halva trosan. Jag vet att mina flytningar är normala men jag hoppas ändå att det kan finnas något jag kan göra åt saken? Eller borde jag alltid lägga in ett trosskydd varje gång jag går hem under vintern? Men mest funderar jag om det kan orsaka problem att gå i blöta trosor i minusgrader?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2023
Hej,
Det kan variera jättemycket från en person till en annan hur mycket flytningar man har, och precis som du skriver så kan detta vara någonting som är normalt för just dig. Om flytningarna luktar avvikande eller är konstig färg eller konsistens så kan man misstänka t.ex. en infektion eller könssjukdom, men det du beskriver låter inte avvikande.
En anledning till att man kan ha rikliga flytningar som är "normala" är t.ex. om man har mycket körtelslemhinna vid livmodermunnen/livmodertappen. Körtelslemhinna finns i de flesta fall på insidan av livmoderhalsen men för vissa kvinnor kan den också förekomma på livmodertappen och då kan det orsaka mer flytningar. Detta kallas även för portioektopi. Det finns kvinnor för vilka detta tillstånd uppkommer efter förlossning, men det kan också förekomma trots att man inte har fött barn. Jag kan givetvis inte veta om det är oresaken till just dina flytningar men det kan en gynekolog ta reda på genom en gynekologisk undersökning där hen tittar på din livmodertapp.
Jag förstår att det kan bli krångligt om flytningarna är väldigt kraftiga och därför skule det nog vara bra om du blev undersökt så att man kunde ta ställning till om det är någonting som går att behandla, men i många fall är det någonting man får försöka hitta sätt att hantera. Grundläggande är att sköta sin intimhygien med endast vatten eller olja, ingen tvål eller "intimtvål", dels för att intimtvål inte är nödvändigt och dels för att det ändå alltid torkar ut och stör den normala bakteriefloran. Man skall också undvika att använda underkläder som sitter väldigt tätt mot slidöppningen (t.ex. strings) och undvika att hela tiden gå med trosskydd. Du skriver att du använder trosskydd av bommull och de är antagligen betydligt bättre än de engångstrosskydd man köper i butiken. Som du kanske vet så är slidans produktion av fukt lite som munnens salivproduktion, så om du lägger in t.ex. en torr tampong i munnen så kommer det att produceras ännu mer saliv för att munnen skall hållas fuktig - och på samma sätt fungerar slidan. Så om man hela tiden använder engångstrosskydd som suger ut fukten så kommer det att produceras mer för att kompensera det. Då du är hemma är det därför bra om du kan gå helt utan trosor och gärna sova utan så får underlivet vila sig.
En sån sak som ett aktivt sexliv kan också medföra mera flytningar av samma orsak. Slidan rengör hela tiden sig själv och ju mer "främmande" ämnen man lägger in desto mer måste den skölja bort. Jag vet inte hur ditt sexliv ser ut eller vilket preventivmedel du eventuellt använder men om du har sex med en kille så det kan hända att det skulle minska flytningarna något om han inte fick utlösning inuti dig, dvs antingen genom att ni använder kondom eller att han får utlösning utanför din slida. Jag menar inte att du nödvändigtvis måste följa alla dessa råd för det avgör du naturligtvis själv, det är endast en uppräkning av saker som kan ha en viss inverkan.
Direkt farligt eller skadligt tror jag inte att det är att gå med fuktiga trosor i 25 minuter fast det är kallt ute (beroende på hur känslig man är för t.ex. urinvägsinfektioner osv), men det är definitivt inte behagligt heller så jag tycker att du skall börja med att kontakta preventivrådgivningen och diskutera med dem. Kanske vore det bra om det togs en bakterieodling från din slida för att se att allt ser normalt ut, och eventuellt en gynekologisk undersökning där barnmorskan/gynekologen kunde kolla upp eventuell ektopi.
Kram,
Tessi