Kan inte komma med klitoris
21.12.2023
Hej! Jag är tjej 17 år. Då jag onanerar kommer jag ofta endast vaginalt (sprutorgasm, med fingrarna krökta "mot magen") och ibland under penetrativt sex kan jag också komma vaginalt.
Mitt problem är att jag inte kommer med klitorisstimulation. Känns som att klitorisstimulation inte gör något alls för mig (det är inte obekvämt eller så men är inte alls så bekvämt att jag skulle kunna komma). Detta gör att jag under sex inte känner någon wow-känsla som andra då man penetreras och samtidigt stimulerar klitoris.
Detta är förstås inget problem då jag onanerar, men skulle vara "kul" att "fixa" då jag inte njuter så mycket av att få oralsex (skulle alltså inte kunna komma trots att det är skönt, men ingen wow-känsla). Att fä oralsex och kunna komma skulle vara kul eftersom det skulle bidra till partnerns självkänsla. Han föstås situationen, men att kunna komma av oral skulle göra sexlivet mycket mindre rutinmässigt.
Jag googlade detta och hittade ingen som har samma problem, bara motsatt (alltså att man inte kan komma vaginalt) så jag undrar om det är något fel på mig och om jag kan göra något åt det eller om det bara är så jag är skapt.
Tacksam för svar Gojul

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.12.2023
Hej,
Det korta svaret är att jag inte tror att det är något fel på dig, utan helt enkelt att det är så du är.
Det långa svaret är att vi alla är olika, och att det är helt naturligt att även våra underliv fungerar olika. Då det kommer till njutning vid sex så är det många olika saker som spelar in, d.v.s. inte bara rent anatomiska och fysiska aspekter utan i allra högsta grad också psykiska och sociala, så det vi upplever då vi har sex är en blandning av alla dessa. Av någon anledning verkar det i ditt fall som att du är känsligare om du stimuleras från insidan än du är vid klitoris, och jag vet inte vad det beror på men trots att man sällan hör om det så kan du nog vara säker på att du inte är ensam.
Jag förstår att det skulle vara roligt att kunna njuta mer vid t.ex. oralsex och att kunna ge din partner den bekräftelsen på att hen "gör rätt". Jag tycker att det är viktigt att både du och din partner vet om att det inte är någonting som är "fel" på dig bara för att du inte upplever någon speciell kick av att få oralsex, det är inte alla som gör det. Du kan då välja mellan att antingen njuta av oralsex i den mån du kan göra det (trots att det det inte är det skönaste du kan föreställa dig) och njuta av tillfredsställelsen du får av att se din partner njuta - om det är någonting som hen tycker om att utföra. Eller också kan du konstatera att du helt enkelt är byggd annorlunda och att du njuter mer av t.ex. att hen fingrar dig. För din partner handlar det ju om att se dig njuta och det är det som boostar självkänslan - så det behöver kanske inte vara specifikt oralsexet som ger det.
Det är långt ifrån alla tjejer som kommer genom oralsex, och även om jag förstår att det skulle vara roligt för er båda om det fungerade så, så är det oftast ingenting man kan bestämma över själv. En av riskerna med att jämföra sex i verkligheten med sådant som man t.ex. ser på film är att man kan få uppfattningen att alla fungerar, eller "borde" fungera likadant. Att bara för att tjejer på film reagerar på ett visst sätt så borde alla göra det.
Den stora fördelen är att vi som sexuella varelser fortsätter att utvecklas hela livet och så länge vi vågar försöka så har vi möjligheten att lära oss nya saker. Så även om du inte just nu upplever att t.ex. oralsex är speciellt givande så är det inte nödvändigtvis så det kommer att vara längre fram. Fortsätt att ha en öppen kommunikation om sex och att hitta olika saker som ni njuter av, på det sättet kan ni också se till att sexlivet inte blir rutinmässigt. Med olika hjälpmedel kan ni t.ex. upptäcka helt nya saker. Det är möjligt att du helt enkelt behöver ganska mycket starkare stimulans på utsidan för att få wow-känslan (även om det ändå inte är någon garanti).  Det finns inga regler om i vilken ordning man måste göra saker eller vad som ingår i ert sexliv - det bestämmer ni själva.
Lycka till.
Kram,
Tessi