Klåda
23.08.2023
Jag har haft klåda I underlivet ett halvår efter två antibiotikakurer mot andra problem. Det var tydligt att det startade efter antibiotikan. Först var det milda symptom men sedan en och en halv månad är det värre symptom som gör att jag inte vill cykla t.ex. Jag har behandlat med canesten vaginaltabletter i två omgångar, flukonazol tablett två gånger, canesten salva 2 veckor, mildare mjölksyretabletter en månad, femiflor 10 dagar, gjort bakterieodling hos gynekolog som inte visade på någonting dvs jag har väl inte svamp. Med canesten vaginal och salva har det blivit tillfälligt bättre med sen återkommit och flukonazol tabletterna har inte gjort någon skillnad alls. Jag har inte haft sex. Jag har inga flytningar alls just nu. Det är oerhört torrt. Jag upplever att det är utanpå och långt fram som klådan sitter just nu. Jag har mycket allergier i släkten. Jag använder ingen tvål därnere nu och sköljer bara av en gång om dagen med vatten. Jag tar minipiller sedan tio år mot mensvärk som gör att jag inte har någon mens. Snälla hjälp. Jag blir gaaalen på detta.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2023
Hej,
Jag förstår verkligen din frustration och att det är ofattbart frustrerande att ha konstant klåda utan att få veta anledningen till det. Många gånger är det just i samband med antibiotikakurer som dessa onda cykler får sin början. Det är bra att du har varit på tester och att svamp är uteslutet - samtidigt som det förstås skulle vara lättare om det var svamp som går förhållandevis lätt att behandla. Det låter också som att du följer de vanliga "reglerna" om hur man håller sitt underliv friskt, dvs inte tvättar för ofta och inte använder någon tvål i underlivet. En annan basic sak är också att använda underkläder av bomull och att försöka låta underlivet andas så mycket som möjligt då du är hemma och kan gå utan trosor.
Jag tror precis som du att problemet kan vara torrhet, så om du inte redan har testat så kan du från apoteket köpa t.ex. en salva som heter Membrasin, eller en som heter "I say: Vaginal Dryness". Läs på bipacksedlarna hur salvorna skall användas ifall att det finns någon viss tid som man får använda dem (så att man inte går och gör huden "beroende" av fukt från en salva.) Vissa upplever också att vanlig Ceridal-olja kan hjälpa.
Det du kan fundera på är om du i nuläget använder några andra mediciner regelbundet. Också mediciner som används för helt andra ändamål kan ibland påverka slemhinnorna på kroppen, t.ex. i munnen eller vid könsorganen. Läs noggrannt på bipcksedlarna ifall du gör det. Bland "mycket oavnliga biverkningar" kan det ibland nämnas påverkan på slemhinnor i munnen eller vid könsorganen, och jag tror att det kan finnas ett ganska stort mörkertal kring hur många som drabbas av just dessa.
Tyvärr upplever jag ofta att man inom vården inte har så mycket hjälp att erbjuda vid dessa fall. Man brukar utesluta konkreta infektioner men efter det finns det inte alltid så mycket hjälp att få. Därför hoppas jag också att du står på dig och fortsätter att uppsöka vård eller kräver en remiss vidare till t.ex en hudläkare ifall dina problem fortsätter.
Många kramar,
Tessi