Klåda på underlivet
08.10.2023
Har nyligen fått en klåda innanför och yttre blyggdläpparna och på klitoris. Är jätteöm där nere och vet inte vad jag ska göra. Vill inte kontakta barnmorska för vill inte att mina föräldrar ska veta om det här. Finns det någonting jag kan göra själv eller måste jag kolla upp det? Har nyss haft mens, kan det vara någon irritation som kommer efter det? Vet inte vad jag ska göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Klåda i underlivet kan bero på många olika saker.Så det första man kan vara uppmärksam på är om man har några andra symtom, t.ex. flytningar eller att det luktar annorlunda än det normalt gör.
En väldigt vanlig orsak är svampinfektion. Flytningarna brukar då bli tjocka, vita och gryniga men det brukar inte lukta så mycket. Klådan kan sitta både utanpå kroppen ( vid blygdläpparna och klitoris) eller inuti slidan. Svampinfektionen uppstår då slidans normala pH-värde (som skall vara surt) av någon anledning blir fel och då börjar fel bakterier växa där. Man kan testa att behandla det med en salva som heter Canesten som man kan köpa receptfritt från apoteket. Det finns också tabletter som man kan ta via munnen men då är det bra om man diskuterat sina symtom tillsammans med t.ex. en hälsovårdare/läkare/barnmorska så att det säkert är svampinfektion (annars behandlar man sig i onödan).
En annan orsak till klåda kan vara bakteriell vaginos. Då handlar det också om att pH-värdet är fel. Symtomet på detta brukar vara att flytningarna börjar lukta annorlunda än normalt, ofta lite som rutten fisk. Man kan testa behandla detta med receptfria vagitorier som man kan köpa från apoteket (t.ex. vagi-c, femiflor).
Det är inte ovanligt att dessa besvär (både svamp och vaginos) förvärras i samband med mens, speciellt om man använder binda eftersom underlivet då blir så "inpackat" och både temperaturen och fuktigheten ökar och hålls kvar av bindan. Om det är återkommande (d.v.s. varje månad) så kan man testa med att använda menskopp eller menstrosor istället.
Sen finns det förstås många olika könssjukdomar som kan orsaka klåda. Så då behöver du fundera igenom om det kan finnas någon risk för det, och då är det bäst att kontakta preventivrådgivningen på din hemort så att de får lägga in remisser till provtagning. Barnmorskorna eller hälsovårdarna som jobbar i skolan eller på preventivrådgivningen har ingen rätt att berätta vidare dessa saker till dina föräldrar så det behöver du inte oroa dig över. Och om det t.ex. rör sig om svampinfektion eller bakteriell vaginos så är det ju ingenting som du själv har orsakat så du behöver inte känna att det är pinsamt eller att du skulle ha gjort någonting fel.
Tänk också på att tvätta dig i underlivet enbart med vatten (aldrig tvål!) och försök att sova utan trosor så att underlivet får andas. Om inte problemen blir bättre så kan du ta kontakt pånytt eller vända dig till preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi