klamydia eller urinvägsinfektion?
11.12.2014
hej jag är en 18 snart 19 årig tjej som går på p-piller. Har haft två pojkvänner jag varit sexuellt aktiv med då jag samtidigt har gått på p-piller. Den första pojkvännen och jag hade sex relativt ofta och jag fick aldrig några problem, nu har jag en ny pojkvän som jag varit tillsammans med några månader och varit sexuellt aktkv med flera gånger men, igår när jag skulle kissa sved det riktigt mycket, hade sex på kvällen och på natten var det ett måste att gå och kissa annars skulle jag inte ha kunnat sova. men det sved igen, sedan direkt när jag hade gått tillbaka och försökt sova kunde jag inte för jag var fortfarande kissnödig. Jag drack mer vatten i hopp om att få kissa ordentligt och det går hur bra som helst före det kmr till sista droppen då svider det till ganska rejält. Det blev bättre under dagens lopp men det svider ändå när jag nästan har kissat klart men inte annars. har aldrig haft så här förr. har varken haft klamydia eller urinvägsinfektion men jag har förstått att symptomen är ganska lika. jag vet också risken med att inte använda kondom men eftersom jag intehaft problem förr... så nu undrar jag, kan det bara vara en vanlig urinvägsinfektion? jag har inte varit speciellt bra på att kissa efter sex men det gjorde jag ganska ofta med min före detta. kan det ha orsakat problemet? eller att någon bakterie från tarmen har lyckats komma i kontakt med underlivet så det blev så här? har nog hellre urinvägsinfektion än klamydia. jag kan ju testa mig sekärt men jag hör hellre först vad det mera troligen skulle kunna vara.
ursäkta den långa frågan men försökte få med allt som skulle tänkas vara nödvändigt..
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.12.2014
Hejsan, vi kollar med en av våra nya experter, svaret kommer här under :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Som du skriver så kan symtomen på urinvägsinfektion (UVI) likna symtomen vid klamydia. Det kan svida när man kissar och man kan ha ont nere i magen, dom symtomen är lika. Det är svårt att veta vad dina besvär beror på, men det är bäst att börja med att kontrollera om du har UVI.
Ring till ditt HVC och be om en remiss så du får lämna urinprov, du ska helst lämna morgonurin men om inte det går så lämna urin som varit i blåsan i 4 timmar. Man säger faktiskt lite olika angående timmarna beroende på laboratorie har jag märkt men du kan fråga när du ringer och ber om remissen och berättar om dina symtom. Fråga på samma gång när du får provsvaret och när/vart du ringer för att fråga upp det. Visar det sig att du har UVI är det viktigt att du dricker mycket och du kan också dricka sura drycker som t ex tranbärsjuice -men ta en som är osockrad eftersom bakterier gillar socker.
Du måste vänta på resultatet innan du kan lämna ett urinprov för klamydia eftersom man inte får testa för klamydia om man har en UVI eller om man har mens. Det är nog bra att lämna ett urinprov för klamydia också eftersom man inte alltid märker att man har klamydia och då du haft sex utan kondom. Det skulle vara jättebra om ni båda två skulle lämna varsitt kontrollprov för klamydia, om din pojkvän varit sexuellt aktiv innan ni blev tillsammans. Klamydia är en vanlig könssjukdom och som jag skrev så kan man ha det utan att ha några besvär.
Det är bra att kissa och tvätta underlivet efter sex för att göra det mindre möjligt att få en UVI.
Hälsar Diana