kliande utslag och bruna flytningar
23.08.2014
Hej! För en tid sedan började mitt underliv klia, det blev väldit torrt och ömt. Efter ett tag fick jag även massor av "knottror" i olika storlekar runt slidöppningen. Det kliar fortfarande ibland och huden är så öm och torr så jag börja lätt blöda om jag tex är på wc. För några dagar sedan fick jag dessutom bruna flytningar och dom har hållit på oavbrutet sen dess.
Använder mej av p-piller men har haft samma sexpartner ca 1 år nu. Kan det endå va en könssjukdom?
Börjar bli ganska orolig och skulle gärna bli av med detta så fort som möjligt. mari

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2014
Hej mari!
Äschdå, det lät jobbigt :( Orkar du snälla vänta till onsdag, då kommer vår ljuvliga hälsovårdare-sexualrådgivare i jobb här på Decibel och kan svara på din fråga. Men kanske det ändå skulle löna sig att fara till kommunens/stadens preventivrådgivning (troligen på HVC, kolla webbsidor) för att checka upp det och troligen ta något labbprov? Ring dit i alla fall, så kan du kanske få en tid dit för check.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Det låter nog som att du borde kontakta en läkare som fick kolla upp hur det står till med dig. Att det kliar och blir knottror runt slidöppningen låter som att det kan röra sig om en könssjukdom, men det är nästan omöjligt att säga på basen av ett mail.Om du nu dessutom börjat få bruna flytningar så skall du nog göra någonting åt saken.
Vissa könssjukdomar kan hållas "latenta", d.v.s. de blommar inte nödvändigtvis upp direkt då man får smittan. Så det är möjligt att du har haft smittan en längre tid redan utan att ha haft symtom. Och för pojkar ger inte alla könssjukdomar symtom överhuvudtaget, så din pojkvän kan även han vara bärare av sjukdomen utan att det syns.
Så mitt råd just nu är att du skall kontakta din hälsocentral och boka en läkartid så att du blir undersökt. OM det är en könssjukdom så får du då behandling för den, eller åtminstone råd om hur den skall behandlas. Trots att man kan tycka att symtomen inte känns så allvarliga just nu att man borde söka hjälp så är det ändå viktigt att göra det eftersom följderna av en obehandlad könssjukdom kan vara värre än själva sjukdomen. I bästa fall är det inte en könssjukdom utan klådan och knottrorna beror på någonting annat och i värsta fall är det en könssjukdom - men då får du ju behandling för den, så det bästa du kan göra nu är att kolla upp saken.
Vänliga hälsningar
Tessi