KLIAR
23.03.2014
Hej, jag har haft så att det kliar i underlivet en längre tid nu och jag vet inte vad det är. Jag skulle inte vilja säga något åt mamma för jag tycker det är jätte pinsamt. Jag har aldrig haft sex eller nåt sånt, så det kan inte bero på det. Kan det vara svamp? I så fall finns det något man kan göra utan att fara till en läkare/apotek? anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.03.2014
Hej, Det låter som att du kan ha fått en släng av svamp i underlivet. Det är helt ofarligt och mycket vanligt att flickor och kvinnor får i något skede av sina liv. Man behöver inte ha haft sex för att få det. Det borde inte vara pinsamt att prata med din mamma om detta eftersom det kan ha kommit av vad som helst, alltså behöver inte ha något att göra med sex eller inte sex. Men jag vet att det finns en massa som man inte vill eller tycker det känns bra att ta med en mamma. Det finns en massa "kotikonsteja" att ta till bla kan du pröva att droppa 1-3 droppar tea-tree olja på ett trosskydd och byta några gånger per dag, eller om du är rädd att det ska lukta så kan du ju sätta det till natten. En annan grej kan vara att sätta naturell youghurt antingen på ett trosskydd eller så på en tampong och föra in. Både tea-tree oljan och naturella youghurten funkar eftersom de ändrar ph-värdet till surt och då trivs inte bakterierna längre. Sen finns det ett receptfritt medel (tabletter att ta via munnen) på apoteket som heter Diflucan, de är mycket effektiva. Inte så dyra heller, de vågar du helt klart gå efter till ett apotek du behöver inte säga något extra utan bara fråga efter det betala och gå ut.
Jag håller tummarna för att något av detta funkar, i annat fall skulle jag rekommendera att du går och pratar med skolhäslovårdaren så kan hon ge mera råd.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna