Kliar hjälp!?
30.09.2014
Hej!
jag har fått så att det kliar jätte mkt i underlivet men mest vid kliotris. Sen när jag kolla så såg de ut som något vitt typ som papper fastna där men de va knte papper så undrar ifall det är Svamp? För konstiga är att jag fick det så här förra månaden oxå???? Jag använder intim tvätt osv så venne vad det kan va. Har testat mig för klamydia och hade knte det plus knte haft samlag på 2 månader (gjorde testet då). Så lite panik har jag tacksam för svar!! Soschancho

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2014
Hej,
Det kan mycket väl vara en svampinfektion som orsakar klådan. Det brukar vara ganska vanligt med svampinfektioner att symtomen kan kännas värre vid vissa perioder i menstruationscykeln eftersom slidans ph-värde förändras lite o.s.v. Det är absolut bäst om man inte använder någon tvål alls då man tvättar sig i underlivet eftersom alla tvålar och tvättmedel (även de som det står "för intimtvätt" på) förstör slidans naturliga bakteriekultur. En tvätt om dagen med vanligt vatten är bäst.
På en ungdomsmottagning eller en läkarcentral kan ett enkelt test avgöra om det är svampinfektion eller någon annan infektion du besväras av, och där kan de även ordinera rätt mediciner vid behov. I vissa fall kan t.ex. kondylom orsaka klåda, och därför kan det vara bra att kolla upp saken om du vet att du haft oskyddat sex. Från apoteket kan man även receptfritt köpa salva, t.ex. Canesten, som hjälper mot klådan om det är en svampinfektion, men vill man vara på den säkra sidan så är det alltid bäst att göra ett test.
Så ingen anledning till panik. Kontakta en ungdomsmottagning och tala med dem så får du säkert den hjälp du behöver.
Sköt om dig!
Tessi