Kliar i underlivet men tror inte de e svamp
16.04.2024
Hej! Mitt underliv har kliat nu i ca. två dagar men inte så kraftigt så de har stört mig på natten. Min mens tog slut för 4 dagar sedan (om de kan bero på det) har läst på om svampinfektion men passar inte riktigt på de ja har. Ända symtomen ja har är att det kliar lindrigt, men aldrig haft så här förut heller. Har inga onormala flytningar. Kan det bero på att jag har atopisk hud? Och om man använder receptfri salva eller kapslar mot ph värdet fast de ej skulle va problemet, gör det isåfall nån skada? Pingvinen:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.04.2024
Hej,
Ibland kan man uppleva tillfällig irritation eller klåda i underlivet utan att det beror på någonting "allvarligare". Så i ditt fall kanske det helt enkelt beror på att du nyligen hade mens och därför fick en tillfällig rubbning i underlivets pH-balans som kan märkas t.ex. som klåda. Det är förhållandevis vanligt om man använder bindor som mensskydd eftersom de sitter ganska tätt mot kroppen och då ökar temperaturen och minskar "ventilationen" i samband med att blodet har ett annat pH-värde än vad slidan normalt "vill ha".
Du kan testa att sova helt utan trosor, att tvätta dig dagligen med bara vatten (aldrig tvål) och att använda just receptfria kapslar för att återställa slidans naturliga pH-balans. Speciellt om det skulle bli återkommande varje gång man har mens att du i samband med det får irritation så kan det vara skönt att ha kapslarna att ta till vid behov. Det finns också en salva som man kan köpa på apoteket som heter Membrasin som kan kännas lugnande för underlivet om det är irriterat.
Jag har svårt att uttala mig om huruvida det har något samband med att du har atopisk hud, det kan ha det - men å andra sidan kan man uppleva klåda i underlivet trots att man inte har atopisk hud.
Om klådan går över inom ett par dagar genom att du sover utan trosor, använder kapslar eller salva o.s.v. så behöver du inte göra mer än så. Men OM dina problem skulle fortsätta under en längre tid eller förvärras så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med en barnmorska/hälsovårdare. Men nästan alla tjejer upplever klåda nån gång och för det mesta är det helt harmlöst.
Kram,
Tessi