Knöl
06.08.2014
Hej jag har upptäckt en stor mjuk knöl inne i slidan ungefär 8 cm upp. Den är stor som en pingis boll och ligger mot magen. Blev jätteorolig då jag upptäckte detta men försöker intala mej själv att det inte är något farligt... snälla hjälp Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2014
Hej,
Skönt att kunna komma med lugnande besked. Jag är ganska säker på att knölen du känner uppe i slidan är livmodertappen, och det är meningen att den skall vara där. Vissa kvinnor har livmodertappen längre ner än andra, och därför kan vissa känna den medan andra inte når ända upp med fingrarna. Om du googlar på "livmodertappen" så får du se bilder av hur den ser ut och var den finns. Livmodertappen är alltså belägen i den översta delen av slidan, och den är ingången till livmodern (livmodermunnen) genom vilket mensblodet tar sig ut från livmodern till slidan. Vissa kvinnor upplever att det kan kännas obehagligt eller t.o.m. göra lite ont då man rör vid den.
Om du trots detta känner dig orolig kan du boka en tid för gynekologisk undersökning vid din hälsocentral så att en läkare får kontrollera att allting ser ut som det skall.
Hälsningar
Tessi