konstig flytning..?
13.04.2014
Hej!
Jag har en vit och tjockare flytning, som gör att jag känner mig torr där nere, men jag har inga andra symptom..eller det luktar lite annorlunda men inget annat.Jag och min pojkvän brukar ha oskyddat sex (fast jag vet att jag inte är gravid, och att han inte har någon könssjundom) så kan det ha något att göra med det? Jag hade samma flytningar förra månaden. Fast första veckan efter mens så är flytningarna helt normala, men sedan en vecka efteråt så ändras de och blir så som jag förklarade dem. Och samma sak hände denna månad, efter mensen har jag en vecka normala flytningar, och sedan blir de tjockare. Ska jag söka hjälp? Och om jag söker hjälp så undrar jag vad man ska säga då man bokar en tid? Har flera gången funderat på att kolla upp mig, men är bara så osäker på vad man ska säga då man kommer till hvc och ska boka en tid..
Tacksam för svar!!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
16.04.2014
Hej!
På basen av det du beskriver kan det vara frågan om vanliga flytningar under ägglossning, torra slemhinnor eller möjligen en svampinfektion eller någon mindre infektion i slidan.
Under ägglossning, som är ungefär mittemellan två menser (kan dock variera beroende på kvinna), brukar flytningarna bli tjockare, segare, kanske vitare och slemmigare till konsistensen. Det är helt normalt och händer för att spermierna skulle lättare nå livmodern. Men om det är frågan om ägglossning, borde flytningarna bli "normala" efter några dagar. Flytningarna brukar nog lukta lite surt, men de ska inte direkt lukta illa. Om du märker att det luktar annorlunda än vad det brukar, kan det vara frågan om tex en infektion i underlivet.
Möjligen kan det alltså också vara frågan om en infektion. Kännetecknande för svampinfektioner är vita, gryniga flytningar. Dessutom brukar det klia, svida eller lukta konstigt i underlivet. Lättast får du reda på om det är svamp eller någon annan infektion i slidan genom att beställa tid till hvc/preventivrådgivningen, så att de kan undersöka vad det är frågan om.
Så kan det ju hända att torrheten beror på att du har för torra slemhinnor pga att du tvättat underlivet för ofta eller med för stark tvål. Du vet väl att man ska tvätta underlivet bara med ljummet vatten och helst bara en gång om dagen. Också för spända underkläder och byxor kan orsaka torra slemhinnor eftersom underlivet inte då kan andas ordentligt. Du kan prova med att smörja in underlivet med tex Ceridal-olja som fås receptfritt från Apoteket eller vanlig mandel- eller olivolja. Om symptomen inte försvinner, lönar det sig att ta kontakt med hvc/preventivrådgivningen.
Nu måste vi också ta fasta på det du säger om att "vi har oskyddat sex men jag vet att jag inte är gravid". Skulle det inte vara skäl att skaffa ett preventivmedel så att du verkligen kunde vara säker - för tex avbrutet samlag är inget säkert sätt att undvika graviditet. Iofs borde oskyddat sex inte orsaka symptomen du beskriver.
Så ring nu till preventivrådgivningen och säg att du haft problem med flytningarna och skulle vilja kolla upp saken. Och vi rekommenderar att du på samma gång säger att du har funderat på att skaffa preventivmedel och skulle alltså nu vilja boka tid för att diskutera alternativen. Det är inte svårare än så - presentera dig själv och förklara varför du ringer. Personen som svarar frågar nog följdfrågor och det hon behöver veta sedan. Läs också om Preventivmedel i den här månadens tema!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott