Köpa bh
22.02.2014
Hej, har tänkt börja använda bh och undrar hur jag ska göra, vill börja använda bh så fort som möjligt, vi ska på resa nu under sportlovet, då ska vi shoppa, vi ska till Sverige. Jag är väldigt sällan med mamma till stan och shoppar så jag antar att det är bäst att passa på, men det känns lite pinsamt att handla bh när hela familjen är med.. :( jag vet på ett ungefär vad jag har för storlek men första gången man ska ha en bh så är det väl bäst att prova innan man köper? Annars så har jag funderat på att köpa från nätet.. Vad tycker ni? Fundersam

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej!
Att shoppa BH under en resa tycker vi att är en bra idé, för åtminstone behöver du ju inte se en massa bekanta i butiken ;). Att shoppa under resan med familjen kanske inte heller är något problem. Inte bara för att du ju är stor flicka nu och både behöver och har rätt till BH (det är viktigt att börja före man verkligen behöver, annars kanske de växer så hastigt utan stöd att man får hudbristningar mm), utan för att de ju kan gå och titta i andra butiker medans. Att berätta för mamma att nu tänker du gå och köpa BH är bara bra - sådant är inte något man ska behöva hålla hemligt, det hör ju bara till tonåren - och dessutom kanske hon till och med kan agera smakråd och betala för dem ;)
Övelag lönar det sig absolut att be om hjälp när man provar BH, eftersom det är lite kinkigt i början att faktiskt få en som sitter rätt och gör sitt jobb. Fråga personalen i butiken bara - nej det är INTE pinsamt, det är deras jobb ju! Vi har också en himla massa tips om hur man hittar en bra BH åt sig här på Decibel, kolla under infosidorna om BH! Och prova många! Då får du en uppfattning om vad som verkligen sitter som det ska och vad som inte sitter, man märker nog skillnaden. Kom ihåg att ställa axelbanden på de du provar, de är ofta felställda på hängaren. Att köpa via nätet lönar sig allstå absolut inte, så länge du inte redan vet exakt vilket märke, modell och mått du ska ha.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena