Lite blandade frågor
05.02.2014
Hej,har flera olika frågor så denna "fråga" passade inte riktigt till nån kategori.
Jag är en smal tjej, alltid varit smal, men i sexan kom jag in i nån växtspurt och växte hela 12 cm det året! Så det gjorde att min vikt inte riktigt hunnit med och inte puberteten heller.. Jag hatar att vara så himla smal!
Jag har egentligen allt som hör till puberteten, utom det viktigaste: mensen och bröst! Jag har precis allt annat! Hur mycket ska man väga på ett ungefär om man är ca 170?
Kan en kille gilla mig, vilja bli ihop med mig fast jag inte har några bröst? Jag går ju då i sjuan nu.
Jag har mätt bh storleken men måtten är skrämmande låga! Jag är typ 66 cm under bysten och 76-77 över! Jag kan väl inte använda en riktig bh? Mina bröst är också olika stora, så jag antar att om det mindre skulle vara lika stort som det andra så skulle jag kanske kunna ha en 65a bh? Var kan man köpa så små storlekar?
Jag blir så glad om ni kan svara på mina många frågor! Ledsen tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
11.02.2014
Hej Ledsen tjej!
Det är vanligt att man växer i "ryckar" i tonåren, så att du växt 12 cm är inget ovanligt. På dig syns det kanske tydligare än på andra att vikten inte riktigt hunnit med, eftersom du säger att du alltid varit smal. Tyvärr finns det inte så mycket annat du kan göra än att se till att du äter ordentligt, så att din kropp får tillräckligt med näring för att orka utvecklas och växa.
Vi förstår dig att det kan kännas jättejobbigt att vara smal, precis som sådana som är överviktiga tycker att det är jobbigt att se ut som de gör. Det är ändå inte meningen att vi alla ska se likadana ut och en del av det fina ÄR faktiskt att vi alla ser olika ut, att vi har olika kroppsbyggnader och är olika långa. Annars skulle man kanske inte lägga märke till den där söta pojken med sneda näsan eller den där flickan med vackert hår - för faktum är att vi är alla vackra på vårt eget sätt, vi måste bara hitta det fina i oss själva. Därför tycker vi inte att du ska fästa så hemskt mycket uppmärksamhet på hur du ser ut jämfört med andra, försök att lära dig att tycka om dig sådan som du är. Tips på hur du kan gå tillväga får du här!
Pubertet är inget som sker över natten, utan det finns massor av saker som skall hända - både fysiskt och psykiskt - innan man kan säga att man har växt färdigt. Så fastän du känner att du redan fått "allt annat" än mens och bröst, är det troligtvis inte så, eftersom du är så ung ännu. Men mellan raderna kan man ju läsa att du fått tex flytningar och säkert också könshår, vilka är tecken på att allt är som det ska. Det betyder också att mensen och brösten kommer när det är menat, bara du sköter om dig på bästa sätt.
Det är omöjligt för oss att säga hur mycket man skall väga om man är 170 cm lång - det finns så många faktorer som spelar in. För det första är du ännu så ung, att det inte går att tillämpa "allmänna" tabeller. För det andra beror det mycket på hurudana gener man har. Om dina föräldrar eller syskon är smala, är det sannolikare att du också kommer att vara smal. Så beror vikten också på hur mycket muskler man har i kroppen, hur tung skelettet är, osv... Det bästa sättet att avgöra om ens egen vikt är passlig är hur man själv känner sig. Om du känner dig frisk och orkar med allt du vill (skolan, umgås med kompisar,att idrotta ibland osv) så är allt okej.
Och visst kan en kille gilla dig fastän du inte har megastora bröst!!! Det är ingen frågan om heller! Vi vet att det kan kännas som att killarna i skolan bara pratar om bröst och rumpa och utseende, men det är faktiskt inte det som är viktigaste och definitivt inte det som avgör. Men en viktig faktor i att någon ska bli intresserad av dig, är att du först nog måste tycka om dig själv! Om du har god självkänsla, strålar det också utåt och lockar till sig andra människor. Försök därför att jobba på det med hjälp av tipsen du hittar i länken här ovan.
Storleken på dina bröst verkar vara helt normal, inget att vara orolig för. Du har just kommit in i puberteten och som sagt kommer de att växa ännu. Det är också vanligt att man har olika stora bröst, det är faktiskt vanligare att ha olika stora bröst än lika stora! Det finns nog bh-storlekar i 65a, tex Lindex, Cubus och h&m säljer nog den storleken. Testa gärna om de passar dig så vet du om det lönar sig att köpa bh:n eller använda tex toppar ännu.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
p.s. Din kropp kommer att ändras massor, du växer och utvecklas ännu i flera år. Naturligtvis kommer du att få bröst och mens också. Du måste bara ha tålamod. Det kan kännas jobbigt att bara vänta och vänta men du hinner nog ha mens i flera tiotals år sedan.
Försök att glömma förväntningarna du har på dig själv om hurudan du borde vara och njut istället av nuet och allt det fina som du har nu. För det finns massor av det, du måste bara öppna dina ögon för det också.
Kraaam! <3